جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

پیش بینی بازار سهام امروز 9 دی

بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته اول دی ماه 1402 با افت تراز شاخص کل تا سطح 2 میلیون و 177 هزار واحدی مواجه شد. در آخرین روز معاملاتی هفته قبل ارزش معاملات خرد به کانال 4 همتی بازگشت و با کاهش تراز شاخص کل بار دیگر شاهد خروج جریان پول حقیقی از بازار سهام هستیم.

بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد رشد تراز شاخص کل هم‌وزن و کاهش تراز شاخص کل بود. ریزش تراز شاخص‌ کل بورس تهران در معاملات روز چهار‌شنبه ضعیف بود. تغییرات منفی شاخص‌های سهامی در معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد که بازار سهام با خروج جریان پول حقیقی آمادگی حفظ سطح حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی را نداشته و حتی احتمال تشدید رکود معاملاتی نیز وجود دارد. شرایط پیش‌ رو معاملات سهام با مرز حساس 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل مواجه است و روند آتی شاخص کل می‌تواند شرایط میان مدت بازار سهام را تغییر دهد. بورس تهران در صورت تداوم روند معاملاتی هفته قبل توان نوسانات شدید را ندارد.

روز چهارشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران عملکرد متفاوت نسبت به شاخص‌های اصلی بازار بورس را به ثبت رساندند. شاخص‌های فرابورسی، روز چهارشنبه در حالی تماماً سبز پوش بودند که در بین شاخص‌های بورسی تنها شاخص کل هم‌وزن رشد تراز یافت. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران و فرابورس ایران بیانگر عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با 1 صدم درصد رشد به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم فرابورس با 80 صدم درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت قند و شکر با 268.7 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت استخراج کانه‌های فلزی با 13 میلیارد تومان و صنعت انبوه‌سازی به آن با 4.5 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 62.8 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با 47.7 میلیارد تومان و صنعت بیمه با 33.4 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بورس تهران در روز ابتدای هفته قبل شاهد خروج پول حقیقی از سهام و عدم تغییر محسوس جریان پول حقیقی در بین صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته چهارم آذر تراز 8 همتی را تجربه کرده بود و در انتهای هفته به سطح 5 همتی رسیده بود؛ در چهار روز ابتدایی هفته گذشته در سطح 5 همتی باقی ماند اما روز چهارشنبه به کانال 4 همتی سقوط کرد. در هفته قبل متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 19 درصد کاهش به نسبت هفته چهارم آذر تا سطح 5 هزار و 108 میلیارد تومانی پایین آمد.

برآیند جریان پول حقیقی در هفته دوم آذر ماه مثبت 25 میلیارد تومان بود و هفته سوم آذر به منفی 855 میلیارد تومان رسید و در هفته چهارم آذر خالص تغییرات مالکیت حقیقی تا منفی 652 میلیارد تومان کاهش داشت. در هفته قبل بار دیگر خروج جریان پول حقیقی تشدید شد و شاهد خروج هزار و 242 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته انتهایی آذر‌ماه دو میلیون و 210 هزار و 230 واحد بسته شد و در روز انتهایی هفته اول دی تا سطح 2 میلیون و 177 هزار و 455 واحدی ریزش داشت و بازدهی منفی 1.48 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز که در هفته چهارم آذر ماه بازدهی ضعیف‌تری نسبت به شاخص کل داشت؛ در هفته گذشته نیز کمتر از شاخص کل ریزش کرد و 80 صدم درصد افت تراز یافت.

ارزش صف‌های خرید سهام در هفته سوم آذر ماه در مدار 160 تا 200 میلیارد تومان نوسان داشت و حتی در هفته چهارم آذر ماه تا سطح 302 میلیارد تومان نیز افزایش داشت. نوسان ارزش صف‌های فروش سهام در هفته قبل کمتر از صف‌های خرید سهام بود. روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید سهام افزایش 6 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 47 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های فروش به 218 میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های خرید تا 211 میلیارد تومان افزایش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 24.7 میلیون تومان روز سه‌‌شنبه تا 22.7 میلیون تومان کاهش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز کاهش قابل توجهی داشت و از 31.6 میلیون تومان روز سه‌شنبه به 20.5 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه خرید و فروش به سمت خریداران حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس شنبه

بورس تهران هفته دوم دی‌ماه را با سطح مقاومتی 2 میلیون و 200 هزار  واحدی شاخص کل و سطح مقاومتی 760 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. بورس تهران در هفته گذشته شاهد از دست رفتن سطح 2 میلیون و 200 هزار واحدی در کنار تشدید رکود معاملاتی بود. در صورتی که شاخص ها روند سومین هفته آذرماه یا هفته اول دی را در پیش گیرند؛ هفته دوم دی‌ماه از باز پس‌گیری تراز 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل دور می‌شود. افزایش شدید ریسک سیاسی بازار سهام با تنش های این روزهای خاورمیانه، انتشار صورت های مالی 9 ماهه شرکت ها، انتشار گزارش های عملکرد آذر‌ماه شرکت‌ها که با افت فروش پتروشیمی‌ها به دلیل محدودیت‌های گاز خوراک همراه است؛ نوسانات قیمت نفت و فلزات در بازارهای جهانی، کما قیمت طلا و ارز در بازار آزاد، تحرکات جریان پول حقیقی در میان صنایع و چالش‌ها بودجه سال 1403 نیز از سیگنال‌های ترند این روز‌های بازار سهام به شمار می‌روند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 4 تا 7 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام احتمالاً افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال ریزش اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 24 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 21 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا