جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

چند نکته مهم بعد از درمان سرطان ریه

به گفته متخصصان سلامت، داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش کردن منظم و انجام فعالیت هایی در جهت کاهش استرس می تواند به بیماران در مقابله با عوارض منفی روند درمان سرطان و همچنین پیامدهای خودِ بیماری کمک کند.

در حقیقت، درمان‌های مختلف سرطان زمانی بهتر عمل می‌کنند که بیمار رژیم غذایی خود را تغییر دهد، بیشتر ورزش کند و عادت‌های بدی مانند سیگار کشیدن را ترک نماید.

اگر بیمار مبتلا به سرطان هستید، یک سبک زندگی سالم می تواند به شما کمک کند تا تناسب جسمی خود را در طول درمان و بعد از آن حفظ کنید. تحقیقات نشان می دهد که غذای خوب خوردن، فعال بودن و انجام سایر فعالیت های سالم می تواند کیفیت زندگی شما را در حین درمان بهبود بخشد.

یکی از متخصصان در این باره گفت: به عهده گرفتن مسوولیت سلامتی خود با ایجاد عادات سالم، شما را قادر می سازد تا درمان خود و هر گونه عوارض جانبی بالقوه را بهتر مدیریت کنید.

برای برخی از افراد مبتلا به سرطان ریه، درمان ممکن است بتواند سرطان را ریشه کن یا حذف کند و تکمیل درمان می‌تواند استرس‌زا و هیجان‌انگیز باشد زیرا ممکن است از تکمیل درمان نتیجه مطلوب بگیرند اما برایشان مشکل است که نگران رشد یا بازگشت سرطان نباشند. این حالت برای افرادی که سرطان خود را درمان کرده اند، بسیار رایج است. سرطان ریه ممکن است هرگز به طور کامل ناپدید نشود و برخی افراد ممکن است به طور منظم شیمی درمانی، پرتودرمانی یا سایر درمان ها را برای کنترل سرطان خود دریافت کنند.

روش های حفظ یک سبک زندگی سالم در طول و بعد از درمان

حفظ یک سبک زندگی سالم در طول و بعد از درمان سرطان ریه می تواند کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد. کشف اینکه یک فرد مبتلا به سرطان ریه است ممکن است باعث تغییر در نحوه نگرش و مدیریت وی نسبت به سلامتی خود شود در حالی که دیگران نیز پذیرش عادات سالم جدید را چالش برانگیز می دانند.

در ادامه به نقل از “هندوستان تایمز” به چند نکته در این زمینه خواهیم پرداخت.

* سیگار را ترک کنید: حتی اگر از قبل می دانید که سرطان ریه دارید، ترک سیگار به حفظ فشار خون و ضربان قلب شما کمک می کند.

* مواد غذایی مغذی بخورید: اولویت شماره یک باید بر حفظ یک رژیم غذایی سالم برای بیماران مبتلا به سرطان ریه باشد. یک متخصص در این زمینه توصیه کرده است: مصرف غذاهای مناسب به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید، قدرت خود را حفظ کنید و با عفونت ها مبارزه کنید.

* وعده های غذایی کوچک را جایگزین وعده های غذایی بزرگ کنید: به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ و پرحجم در سه نوبت، چندین وعده غذایی کوچک هر سه یا چهار ساعت مصرف کنید. هر روزه بخش های کوچکی از غذاهای پرکالری مانند آجیل، پنیر و کره بادام زمینی مصرف کنید. همچنین از غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز بدون چربی، برنج قهوه ای، نان سبوس دار و کره بادام زمینی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که قبل از تغییر رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

* تحرک داشته باشید: ورزش کردن منظم می تواند به کاهش خستگی، بهبود خلق و خو و حفظ وزن سالم بدن کمک کند. حتی مقدار کمی ورزش مانند پیاده روی یا انجام برخی حرکات کششی سبک برای سلامتی شما مفید است.

* یک سیستم حمایتی داشته باشید: علاوه بر سلامت جسمانی، حفظ سلامت روانی و عاطفی شما بسیار مهم است. صحبت کردن با یک مشاور یا سایر افرادی که با سرطان مبارزه می کنند و می توانند با احساسات شما ارتباط برقرار کنند، در این زمینه مفید است.

* درمان خود را مدیریت کنید: با افرادی که در درمان سرطان به شما کمک می کنند، یک خط ارتباطی باز داشته باشید، قرار ملاقات های خود را تنظیم کنید و به علائم و عوارض جانبی خود توجه دقیق داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا