جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

کیش ظریف به بولتون و تیم “ب”/ تبعات مصاحبه صریح و قاطع با فاکس نیوز

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه سفر اخیرش به نیویورک در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه از شبکه خبری فاکس نیوز پخش شد از 4 نفری گفت که می خواهند ترامپ را به جنگ با ایران تشویق کنند. واژگانی چون تیم« ب »+ ظریف را اگر در مرورگرها جستجو کنید متوجه می شوید که سخنان ظریف در رسانه های جهان چه بازتاب گسترده ای داشته است. مصاحبه ای که در قلب آمریکا صورت گرفت آن هم رسانه ای که مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور است.
ظریف از تیم 4 نفره یعنی جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، بن زاید حاکم امارات و بن سلمان ولیعهد عربستان که اسم همه آنها با «ب» شروع می شود نام برد. واژگانی که شاید مبدع اولیه آن ظریف باشد. 4 نفری که اکنون تلاش دارند ایران و آمریکا را وارد جنگ و درگیری کنند. البته هر چند ظریف در مصاحبه اش با فاکس نیوز این نکته را یادآوری کرد که ترامپ در زمان شعارهای انتخاباتی اش گفته بود که در پی جنگ و درگیری نیست. اما از این 4 نفر همه چیز بر می آید.
پولهای بادآورده نفتی بن سلمان و بن زاید و مجریان قهاری چون جان بولتون و بنیامین نتانیاهو. بی بی هایی که اکنون با افکار ضدایرانی و ثروتهای خود تلاش دارند کشورهای جهان را به زیر سلطه خود در آورند. اما گویا این کشورها فراموش کرده اند یا خود را به فراموشی زده اند چرا که ایران بیدی نیست که بخواهد با این بادها بلرزد. ایرانی که طی جنگ 8 ساله در برابر تمام کشورهای متخاصم جهان ایستاد.
ظریف درباره این تیم به فاکس نیوزگفت:« تغییر نظام ایران از اهداف «تیم ب» است البته بنده معتقدم که کمپین فشار حداکثری ترامپ برای به‌زانودرآوردن ایران، محکوم به شکست است و این چهار نفر نیز به این مسئله واقف هستند» .
ظریف افزود: «هیچ کشوری از اینکه آمریکا خواسته‌هایش را به دیگران تحمیل می‌کند، خوشحال نیست. چین، ترکیه، روسیه، فرانسه و حتی متحدان آمریکا از این بابت خوشحال نیستند. این کشورها گفته‌اند که راهی برای مقابله با چنین رفتارهایی پیدا می‌کنند. حال اینکه چگونه چنین کاری می‌کنند به خود آن کشورها مربوط است. آیا این کشورها می‌خواهند زندگی مردمشان توسط آمریکا اداره شود».
بر زبان آوردن این سخنان از سوی محمد جواد ظریف آن هم در خاک آمریکا برای مخالفان و دشمنان ایران گران تمام شد تا جایی که جان بولتون یکی از «ب» های تیم « ب» نتوانست پاسخ این سخنان را ندهد چرا که گفتن این سخن که حتی متحدان آمریکا نیز از رفتار آمریکا راضی نیستند هر چند تکراری است اما افکار عمومی جهان و آمریکا را به سمت نارضایتی از دولت ترامپ و رفتار دوگانه اش سوق خواهد داد.
جان بولتون ضمن بیان سخنان تکراری اش در مورد ایران، گفت:« با خروج از توافق هسته‌ای ایران، مشخص کردیم که هدفمان بازگشت به تحریم‌ها و تحت‌فشار قرار‌دادن نظام ایران است. این تحریم‌ها تأثیر بسزایی گذاشته‌اند. پایان‌یافتن معافیت‌های نفتی ایران نیز تأثیر بیشتری بر روند تحت‌فشار قراردادن ایران خواهد گذاشت. ظریف از اختلافات ما و متحدانمان می‌گوید.»
وی ادامه داد: «زمانی که ایران برای مذاکره آماده شود، رئیس‌جمهور ترامپ نیز آماده خواهد بود.» سخنانی که به نوعی سرپوشی بر اقدامات خصمانه تیم ب و اقدامات یکجانبه گرایانه دولت ترامپ بود.
اما در مقابل، اظهارات ظریف در فاکس نیوز حاکی از اجرای دیپلماسی عمومی و تلاش برای ادامه گفتگو و مذاکره از سوی جمهوری اسلامی ایران برای عبور و برون رفت از بحرانهایی بود که به گونه های مختلف در روابط دو کشور ایران و آمریکا سایه انداخته اند.
در ادامه نیز سخنان بولتون از سوی جواد ظریف بی پاسخ نماند ظریف در توئیتی نوشت:« امروز جهان در حال آگاهی یافتن از بیماری مزمن جان بولتون برای جنگ افروزی است؛ ولی ایرانی‌ها به خواندن پرونده ده‌هزار کلمه‌ای وی در نیویورک تایمز نیاز ندارند تا در این باره متقاعد شوند. ما پیش از این شاهد همدستی وی با یک فرقه تروریستی و همدستی وی با تیم ب در هجمه به مردم ایران با تروریسم اقتصادی بوده‌ایم.»
ظریف از تریبونی که پرمخاطب ترین شبکه آمریکاست با مردم جهان سخن گفت. این شبکه تا آوریل 2009 به 102 میلیون بیننده در آمریکا و همچنین تعداد بیشتری بیننده در سراسر جهان دسترسی داشت. به ویژه اینکه مجری برنامه مصاحبه با ظریف،«کریس والاس» مجری باسابقه شبکه فاکس نیوز بود که او با انتقادات بسیاری مواجه شد.. کریس والاس در جواب منتقدان به دیدارش با دکتر ظریف نوشت: « آیا از اعدام دسته‌جمعی اخیر در عربستان سعودی هم انتقاد کردید؟ درباره کشتار در یمن چطور؟ ۱۱ سپتامبر؟ خاشقچی؟ این ریاکاری متکبرانه را کنار بگذارید. شاید شما در لیست حقوق بگیران (عربستان سعودی) هستید.»
خبر مصاحبه ظریف با فاکس نیوز در نیویورک شاید برای بسیاری در داخل و خارج غیرمنتظره بود آن هم در شرایطی که آمریکا روز به روز بر فشارهای تحریمی خود می افزاید. به ویژه در روزهایی که تحریم های نفتی شدیدی را علیه ایران وضع کرده تحریم هایی که بین آمریکا و متحدانش که خریدار نفت ایران هستند ابهاماتی را به وجود آورده است. ظریف از دلایل مصاحبه اش با فاکس نیوز نوشت:« گفت‌وگو با فاکس نیوز به خاطر ارتباط با لایه‌ای از مردم آمریکا که طرفدار دولت ترامپ هستند بود. این تذکر داده می شد که منافع آمریکا در حال قربانی شدن برای منافع اسرائیل و یک گروه جنگ طلب است. این واقعیت؛ موضوع جدیدی نیست اما فضا را به قدری با تبلیغات و هوچی گری سنگین کرده اند که بسیاری از کسانی که به این واقعیت باور دارند، جرات این را ندارند که این واقعیت را به راحتی به زبان بیاورند. برای همین است که به زبان آوردن این واقعیات در این محیط هم لازم است و هم می تواند در شکستن این فضای اختناق خبری برخلاف ادعای آزادی، موثر باشد.» اما این پایان فعالیت های رسانه ای ظریف نبود. ظریف در هفته جاری در عرصه دیپلماتیک بسیار فعال ظاهر شد به ویژه زمانی که تیم دشمنان ایران به نام تیم« ب» در حال تلاش برای سنگ اندازی در روابط ایران با سایر کشورها هستند.
بحث مهم دیگری که ظریف مجددا پرونده آن را باز کرد و در رسانه ها مطرح کرد، بحث تبادل زندانیان سیاسی دو کشور بود. بحث که به گفته دکتر ظریف با نامه نماینده ویژه آمریکا در زمینه گروگان ها آغاز شد اما درخواستی که یک طرفه بود. ظریف درباره پیشنهاد تبادل زندانی‌ها بین ایران و آمریکا گفت:« پاسخی که وزارت خارجه آمریکا داد، نشان دهنده ذهنیت این دولت آمریکا است که در همه زمینه ها ادعا دارد و آن را فقط برای تبلیغات استفاده می کند، بدانند اگر با کشورهایی که دنباله روی آنها هستند و با دستور با آنها صحبت می کنند، با مردم ایران چنین برخوردی جواب نخواهد داد.» همچنین سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در خصوص پیشنهاد مطرح شده از سوی محمدجواد ظریف در مورد موضوع تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی گفت:« با این پیشنهاد، آمریکا که همواره از این موضوع به عنوان اهرم تبلیغاتی جهت ایران‌هراسی استفاده می‌کرد، منفعل شد و با پاسخ آمریکا ثابت شد که آنها در این زمینه، فقط اشک تمساح می‌ریزند و حتی مخالفین ایران هم به آن اعتراف کردند.» در ادامه فعالیت های دیپلماتیک فشرده ظریف، او به قطر رفت تا در مجمع همکاری گفتگوی آسیایی شرکت کند. ظریف در این نشست گفت:« ما همچنین باید بصورت دسته جمعی به یکجانبه گرایی هشداردهنده دولت کنونی ایالات متحده آمریکا بپردازیم. اعمال اراده – زودهنگام یا دیرهنگام – یک قدرت بر دیگر ملت ها به مثابه تهدیدی وجودی برای همگان به شمار می آید. مادامی که قابلیت ها و توانمندی های خود را برای تضمین چندجانبه گرایی مشترکا بکار نگیریم، موج نوظهور و خصمانه یکجانبه گرایی می تواند تمامی جهان را درنوردد و در چشم بر هم زدنی حکومت جنگل را جایگزین حکومت قانون نماید.»
او همچنین در حاشیه این نشست از دیدارخود با امیر قطر و وزیر امور خارجه قطر و تاکیدش بر ایجاد مجمع گفتگوی منطقه ای خبر داد. به ویژه که ایران بیش از گذشته به گفتگوی منطقه ای با همسایگان خود نیاز دارد که ظریف نیز بر آن تاکید کرد.
گفتنی است که ظریف پیش از مصاحبه با فاکس نیوز و آشنایی بیشتر همگان با تیم «ب» در توئیت ها و یادداشت های خود از این تیم بسیار گفت و نوشت و در نهایت در این مصاحبه به تشریح این تیم و اهداف آن پرداخت. تیمی که باعث خروج ترامپ از برجام شدند و طی یکسال گذشته از هیچ فشاری بر ایران در قالب تحریم های ظالمانه و یکجانبه دریغ نکرده اند.

منبع: خبرگزاری برنا

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا