جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

گروسی به تهران می آید

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مذاکراتی که با معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام و از آقای گروسی دعوت به عمل آمد که در یکی دو روز آینده به تهران سفر خواهد کرد تا موارد باقی مانده را بررسی شود. وی افزود: با اشاره به سفر آتی گروسی تاکید کرد: این سفر می‌تواند کره گشای مذاکرات برجامی باشد. ما موارد غیرعادی که سیاسی و با اعمال فشار باشد را نمی‌پذیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر آتی گروسی تاکید کرد: این سفر می‌تواند کره گشای مذاکرات برجامی باشد. ما موارد غیرعادی که سیاسی و با اعمال فشار باشد را نمی‌پذیریم.

محمد اسلامی در حاشیه نشست هیات دولت درباره آخرین تعاملات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تماس‌ها با مدیرکل و معاونین آژانس در حال انجام است و هیئت‌هایی از آژانس در تهران حضور پیدا کردند و مواردی که عدم انطباق سانتریفیوژها یا وجود ذره اعلام شده بود، حل و فصل و پرونده پس از کارشناسی‌ها بسته، نهایی و مشخص شد که انحراف خاصی وجود ندارد و موضوعاتی است که در حقیقت با توجه به بحث های کارشناسی واجد اهمیت نبوده است که بخواهد به عنوان یک بحث مورد پیگیری قرار گیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی دولت، اسلامی اضافه کرد: دلیل برجام همین موارد اتهامی است. ۲۰ سال است که این اتهامات مطرح است و مذاکرات به سند برجام تبدیل شده است. امکان ندارد چیزی که مربوط به گذشته بوده نو شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر آتی گروسی تاکید کرد: این سفر می‌تواند کره گشای مذاکرات برجامی باشد. ما موارد غیرعادی که سیاسی و با اعمال فشار باشد را نمی‌پذیریم.

معاون رئیس‌جمهور گزارش آژانس درباره غیرشفاف بودن اقدامات ایران را رد کرد و گفت: در گزارش چنین موردی ذکر نشده است.

وی درباره ادعاهای پادمانی آژانس هم گفت: برای روشنگری درباره پاسخ‌های ایران جلساتی برگزار شد و گرچه اینگونه القا می‌کند که پاسخی داده نشده است اما پاسخ‌ها در چند صد صفحه ارائه شد و بار دیگر با حوصله این پاسخ‌ها را بررسی کردیم.

وی افزود: مذاکراتی که با معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام و از آقای گروسی دعوت به عمل آمد که در یکی دو روز آینده به تهران سفر خواهد کرد تا موارد باقی مانده را بررسی شود.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره گزارش سطح غنی‌سازی ایران هم گفت: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و براساس برجام، محدودیت‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران در غنی سازی اعلام شده بود اما به دلیل اینکه هیچ کدام از طرفین برجام به این تعهد پایبند نبودند، جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس تعهدات خود را بازگشت داد، بنابراین طبیعی است که آژانس نظارت‌ها را مانند گذشته داشته باشد و درباره افزایش غنی‌سازی هم گزارش ارائه دهد و اعلام کند که نظارت‌های پیشین را ندارد اما معنای آن این نیست که اِشراف نداشته باشند.

درباره اعلام وجود ذره‌ای با غنای ۸۴ درصد هم گفت: نمونه برداری یک ذره بوده است که با میکروسکوپ هم دیده نمی شود اما آنچه مهم است، حجم موادی است که پس از تولید ذخیره می شود که بازرسان آن را مشاهده کردند و مطمئن شدند که بیش از ۶۰ درصد نیست و خط تولید ایران ۶۰ درصد است که در این گزارش هم آمده است، در نشست‌ها هم آن‌را پیگیری می‌کنیم و این موضوع هم براساس همین مذاکرات کنار گذاشته می شود.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا