جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

۷ عادت غلطتی که چاقتان می‌کند

پروتئین سیر کننده‌ترین درشت‌مغذی است و دریافت ناکافی آن سبب ایجاد گرسنگی در میان روز، ریزه‌خواری و تجمع چربی شکمی می‌شود.

در حالی که ورزش نقش مهمی در کاهش چربی ایفا می‌کند، دستیابی به اندامی ایده‌آل و شکمی صاف به یک رویکرد آگاهانه نسبت به رژیم غذایی و چگونگی مصرف مواد غذایی بستگی دارد. لازم است بدانید هیچ قرص و دارویی برای کاهش چربی شکم وجود ندارد، اما شناخت و حذف عادات غذایی مضر می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روند کاهش وزن داشته باشد.

تأثیر غذاهای ناسالم و عادات غذایی غلط بر تجمع چربی شکم بسیار چشمگیر است. مصرف غذاهای سرشار از قندهای تصفیه‌شده، ترکیبات فرآوری‌شده و چربی‌های ترانس با افزایش چربی احشایی (شکمی) مرتبط است. به منظور کاهش وزن و از بین بردن چربی شکمی می‌بایست این عادات تغذیه‌ای را کنار بگذارید. ایجاد چربی احشایی، خطرات متعددی از جمله مشکلات متابولیک، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ و حتی سرطان پستان و نیاز به جراحی کیسه صفرا در زنان را افزایش می‌دهد.

برخی از عاداتی که منجر به تجمع چربی شکمی می‌شود، عبارتند از:

۱) غذا خوردن با حواس‌پرتی

غذا خوردن در حال تماشای تلویزیون یا کار کردن با موبایل، بدون اینکه متوجه شوید، بخش بزرگی از تمرکز شما را به خود اختصاص می‌دهد و حواستان را از میزان و نحوه غذا خوردن پرت می‌کند. این عادت بد می‌تواند منجر به پرخوری و افزایش وزن شود. وقتی با هوشیاری غذا نمی‌خورید، ممکن است مغز در ارسال سیگنال سیری به معده، دچار اختلال شود و شما را به زیاده‌روی در مصرف غذا تشویق کند. تداوم این عادت می‌تواند به سرعت باعث افزایش چربی در ناحیه شکم شود.

اگر شکم صاف و اندام ایده‌آل می‌خواهید/ ۷ عادت غذایی که شما را چاق می‌کند

۲) مصرف بیش از حد الکل

نوشیدنی‌های الکلی کالری بالایی دارند و قادرند متابولیسم را تغییر دهند. هم‌چنین مصرف بیش از حد الکل می‌تواند منجر به تجمع چربی در ناحیه شکم شود؛ زیرا بدن متابولیسمِ الکل را بر چربی‌سوزی ترجیح می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که زیاده‌روی در مصرف الکل می‌تواند عملکرد هورمون‌ها را نیز تغییر دهد و سبب اختلال در سوزاندن چربی و ایجاد گرسنگی شود.

اگر شکم صاف و اندام ایده‌آل می‌خواهید/ ۷ عادت غذایی که شما را چاق می‌کند

۳) مصرف ناکافی آب

گاهی اوقات افراد کم‌آبی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند و برای رفع این حس، به پرخوری و مصرف میان وعده‌های غیر ضروری روی می‌آورند؛ در صورتی که بدن در این مواقع به آب و مایعات نیاز دارد. نوشیدن آب در طول روز برای بهبود عملکرد بدن و در عین حال کنترل اشتها را به عادت تبدیل کنید. هیدراته ماندن می‌تواند به کنترل علائم گرسنگی کمک کند.

اگر شکم صاف و اندام ایده‌آل می‌خواهید/ ۷ عادت غذایی که شما را چاق می‌کند

۴) نخوردن میوه و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و مصرف آنها برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل ضروری است. مصرف ناکافی این مواد غذایی مغذی می‌تواند باعث شود به گزینه‌های کم‌مغذی میل پیدا کنید. این گروه غذایی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است و به کند کردن هضم، کنترل گرسنگی و کاهش التهاب مزمن کمک می‌کند.

اگر شکم صاف و اندام ایده‌آل می‌خواهید/ ۷ عادت غذایی که شما را چاق می‌کند

۵) حذف وعده‌های غذایی

حذف وعده‌های غذایی می‌تواند متابولیسم را مختل کند و منجر به پرخوری در اواخر روز شود. با حذف وعده‌های غذایی‌، سوخت مورد نیاز برای کارکرد مغز و بدن تأمین نمی‌شود. هم‌چنین در این شرایط، ترشح هورمون استرس (کورتیزول) هم بیشتر می‌شود و شما را دچار اضطراب می‌کند. اضطراب نیز به نوبه خود ممکن است سبب پرخوری و درنهایت افزایش وزن شود.

اگر شکم صاف و اندام ایده‌آل می‌خواهید/ ۷ عادت غذایی که شما را چاق می‌کند

۶) افراط در غذا خوردن بیرون از منزل

وعده‌های غذایی رستوران‌ها، علاوه بر سدیم و چربی‌های اشباع شده، اغلب حاوی قندهای افزوده‌شده هستند که تداوم و زیاده‌روی در مصرف آنها منجر به التهاب مزمن می‌شود که یکی از علل چاقی و اضافه وزن است.

۷) عدم دریافت پروتئین کافی

پروتئین سیر کننده‌ترین درشت‌مغذی است و دریافت ناکافی آن سبب ایجاد گرسنگی در میان روز، ریزه‌خواری و تجمع چربی شکمی می‌شود. پروتئین نه‌تنها باعث افزایش احساس سیری می‌شود، بلکه می‌تواند به حفظ توده عضلانی کمک کند. افزایش توده عضلانی نیز می‌تواند به متابولیسم سریع‌تر منجر شود؛ به این معنی که در زمان استراحت، کالری بیشتری می‌سوزانید. علاوه بر این، هضم پروتئین، کالری بیشتری نسبت به هضم کربوهیدرات‌ها یا چربی‌ها می‌سوزاند.

اگر شکم صاف و اندام ایده‌آل می‌خواهید/ ۷ عادت غذایی که شما را چاق می‌کند

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا