جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادیجدیدترین و داغ ترین اخبار بین الملل

بریتانیا تنها شش درصد نفت خام و پنج درصد گاز خود را از روسیه تأمین می‌کند، اما اتحادیه اروپا تقریباً نیمی از گاز خود را از این کشور تأمین می‌کند.

کشورهای غربی در تلاش برای فلج کردن اقتصاد روسیه و تضعیف تلاش‌های نظامی روسیه، تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، کشورهای غربی در تلاش برای فلج کردن اقتصاد روسیه و تضعیف تلاش‌های نظامی روسیه، تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

اما پیامدهای اقتصادی این تحریم‌ها می‌تواند تاثیرات مالی عمده‌ای بر مردم سراسر جهان داشته باشد، از در دسترس بودن غذا گرفته تا هزینه انرژی و بنزین.

۱. ممکن است هزینه برای گرم کردن خانه‌تان (حتی) بیشتر شود

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان است که برای گرم کردن خانه‌ها حیاتی است.

مردم بریتانیا و اروپا در حال حاضر هزینه‌های زیادی برای انرژی و سوخت می‌پردازند.

انتظار می‌رود درگیری روسیه و اوکراین این مسئله را  تشدید کند. این درگیری باعث شده است که قیمت نفت به بالاترین سطح خود در بیش از هفت سال گذشته برسد، در حالی که قیمت‌های گاز ‌تنها در یک روز ۶۰ درصد افزایش یافته است.

«مارتین یانگ»، تحلیلگر گروه بانکی «اینوستک» (Investec)، هشدار داده است که قبوض سوخت خانگی در بریتانیا ممکن است به سالانه سه هزار پوند برسد. این در حالی است که گروه‌های خودروسازی گفته‌اند میانگین قیمت بنزین در روز چهارشنبه به بالاترین حد خود یعنی نزدیک به ۱۴۹.۵ پوند رسیده است.

بریتانیا تنها شش درصد نفت خام و پنج درصد گاز خود را از روسیه تأمین می‌کند، اما اتحادیه اروپا تقریباً نیمی از گاز خود را از این کشور تأمین می‌کند.

اگر یک کشور متکی به منابع روسیه، گاز کمتری دریافت کند، باید آن را جایگزین کند‌ که بر عرضه گاز سایر کشورها تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که قیمت‌ها و قبض‌های انرژی بریتانیا همچنان به روشی مشابه اروپایی‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

اکنون این نگرانی وجود دارد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، منابع طبیعی روسیه را با ابزار کاهش عرضه گاز به اروپا در واکنش به تحریم‌ها بدل به سلاح کند. سیاستمداران در آلمان خواستار ایجاد «ذخایر ملی گاز» برای محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر شوک‌های قیمتی هستند.

اما مشتریان همچنان ممکن است از راه‌های دیگری آسیب ببینند؛ مثلا اگر خطوط هوایی تصمیم بگیرند که افزایش هزینه‌های سوخت هوانوردی را کنار بگذارند، قیمت بلیط هواپیما گران‌تر می‌شود.

۲. قیمت مواد غذایی مصرفی ممکن است بالا برود

اوکراین در گذشته «سبد نان اروپا» نامیده می شد.

هزینه اقلام غذایی روزانه ممکن است در مناطقی مانند ترکیه و شمال آفریقا که متکی به گندم و ذرت روسیه و اوکراین هستند، افزایش یابد.

هر دو کشور که زمانی «سبد نان اروپا» نامیده می‌شدند، حدود یک‌چهارم گندم جهان و نیمی از محصولات آفتابگردان آن مانند دانه‌ها و روغن را صادر می‌کردند. اوکراین همچنین ذرت زیادی در سطح جهان می‌فروشد.

تحلیلگران هشدار داده‌اند که جنگ می‌تواند بر تولید غلات و حتی دو برابر شدن قیمت جهانی گندم تأثیر بگذارد.

بیش از ۴۰ درصد از صادرات گندم و ذرت اوکراین در سال گذشته به خاورمیانه یا آفریقا رفت ‌و اختلالات در عرضه می‌تواند بر دسترسی در این مناطق تأثیر بگذارد.

در مقابل، بریتانیا معمولا بیش از ۹۰ درصد گندم مصرفی در این کشور را تولید می‌کند. اما کشاورزان ممکن است هزینه بیشتری برای کود، که یکی از بزرگ‌ترین صادرات روسیه است، بپردازند.

۳. اگر تورم همچنان افزایش یابد، بازپرداخت وام مسکن نیز ممکن است افزایش یابد

اگر نرخ پایه بانک مرکزی انگلیس افزایش یابد، صاحبان خانه در بریتانیا شاهد افزایش بازپرداخت وام مسکن خواهند بود.

تورم که سرعت افزایش هزینه‌های زندگی را در طول زمان اندازه‌گیری می‌کند، در ژانویه در ایالات متحده به هفت و نیم درصد رسید؛ بالاترین سطح مشاهده شده در آنجا از فوریه ۱۹۸۲‌ و پنج و پنج دهم در بریتانیا افزایش یافت.

به گزارش مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی، ‌اگر هزینه انرژی و غذا به دلیل کاهش منابع ناشی از درگیری روسیه و اوکراین افزایش یابد، ممکن است این هزینه‌ها در اقتصادهای بزرگ غربی به نزدیک به ۱۰ درصد برسد.

چنین رقمی ممکن است فدرال رزرو آمریکا یا بانک بریتانیا را به افزایش نرخ بهره تشویق کند. ایده این است که وقتی وام گران‌تر باشد، مردم پول کمتری برای خرج کردن خواهند داشت. در نتیجه، آن‌ها چیزهای کمتری می‌خرند و قیمت‌ها به همین سرعت افزایش نمی‌یابد.

اما برای مثال، در بریتانیا، حدود د‌و میلیون مالک خانه با وام مسکن مرتبط با نرخ پایه بانک بریتانیا، بازپرداخت‌ها را افزایش می‌دهند و فشار بیشتری را بر بودجه خانوار وارد می‌کنند که در حال حاضر به دلیل هزینه‌های زندگی تحت فشار قرار گرفته است.

۴. حقوق بازنشستگی ممکن است نوسان داشته باشد

کاهش گسترده قیمت سهام، مانند آنچه در روز پنج‌شنبه آغاز شد، احتمالا خبر بدی برای پس‌انداز بازنشستگان خواهد بود.

در پی حمله به اوکراین، سهام روسیه تا ۴۵ درصد سقوط کرد و بانک‌ها و شرکت‌های نفتی از جمله بدترین آسیب‌ها بودند.

این امر همچنین منجر به سقوط شدید بازارهای سهام در سایر نقاط جهان شد: در اروپا شاخص FTSE ۱۰۰ بریتانیا بیش از سه درصد سقوط کرد در حالی که شاخص «داکس» آلمان تقریبا پنج درصد پایین‌تر بود.

واکنش بسیاری از مردم به تغییرات بازار سهام این است که مستقیما تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند، زیرا پولی را در سهام و سهام سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. اما میلیون‌ها نفر مستمری هستند که پس‌اندازشان در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود.

سقوط گسترده قیمت سهام، مانند آنچه در روز پنج‌شنبه آغاز شد، احتمالا خبر بدی برای پس‌انداز بازنشستگان خواهد بود، زیرا ارزش پس‌انداز آنها تحت تأثیر عملکرد سرمایه‌گذاری‌ها است.

۵. نوسان در بازار خودرو

روسیه مراکز تولیدی برای چندین برند از جمله تویوتا در نزدیکی سنت پترزبورگ دارد.

صنعت خودرو در طول همه‌گیری کرونا از کمبود تراشه و مشکلات زنجیره تامین درگیر بود.

طبق گزارش وب‌سایت «اوتو تریدر»، در بریتانیا، از هر پنج خودروی تقریبا جدید، یک خودرو اکنون با قیمتی بیشتر از معادل‌های جدید خود به فروش می‌رسد، زیرا ارزش آن‌ها افزایش یافته است.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان فلزات مورد استفاده در خودروسازی در جهان است، مانند نیکل که در باتری‌های لیتیوم-آهن استفاده می‌شود و پالادیوم که در مبدل‌های کاتالیزوری استفاده می‌شود.

اگر تصمیم به قطع عرضه این فلزات در تلافی تحریم‌ها بگیرد، مشکلات عرضه ممکن است بدتر شود و شرکت‌های خودروسازی مجبور به یافتن منابع جایگزین شوند.

کشورهایی مانند آفریقای جنوبی و زیمبابوه مقادیر قابل توجهی پالادیوم تولید می‌کنند، اما تقاضا در حال افزایش است و در نتیجه قیمت‌ها ممکن است افزایش یابد.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا