جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت
موضوعات داغ

ارزش غذایی تخمه کدو؛ ۱۱ مزیت برتر و معجزه آسا

ارزش غذایی تخمه کدو چقدر است؟ آیا با خواص این دانه خوشمزه آشنا هستید؟ اگرچه تخمه کدو کوچک به نظر می‌رسد. اما مملو از مواد مغذی با ارزش است. خوردن تنها مقدار کمی از این دانه به خوبی می تواند مقدار قابل توجهی از چربی های سالم، منیزیم و روی را برای سلامتی بدن فراهم کند. نتایجی که ارزش غذایی تخمه کدو برای سلامتی بدن به همراه دارد، شامل بهبود سلامت قلب محافظت در برابر سرطان های خاص و سلامت پروستات است. علاوه بر این، این دانه را به راحتی می توانید در هر رژیم غذایی خود بگنجانید؛ در حالی که هیچ نگرانی بابت مضر بودن آن نداشته باشید.

مزایای تخمه کدو؛ ارزش های باور نکردنی
مزایای تخمه کدو؛ ارزش های باور نکردنی

مزایای تخمه کدو؛ ارزش های باور نکردنی

در این قسمت با مزایای تخمه کدو تنبل آشنا می شوید:

1. اولین ارزش غذایی تخمه کدو؛ سرشار از مواد مغذی

تخمه کدو تنبل با نام پپیتا که یک اصطلاح مکزیکی اسپانیایی است شناخته می شود. این دانه در پوسته های بسیار کوچک قرار گرفته و از ترکیبات گیاهی به نام فتوا سترول یا استروئید های گیاهی تشکیل می شود. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی آن به خوبی از آزادسازی رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند.

در جدول زیر ارزش غذایی این دانه خوشمزه را در ازای 100 گرم مشاهده می کنید:

کالری 127
کربوهیدرات 15 گرم
کلسیم 20 میلی گرم
آهن 0.9 گرم
چربی 21.43 گرم
پروتئین 5 میلی گرم
اسیدهای چرب اشباع شده 1 گرم
کالری 536
سدیم گرم

همچنین مغز تخمه کدو حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب غیر اشباع چندگانه، پتاسیم، ویتامین B2 و فولات است.

2. آنتی اکسیدان فوق العاده تخمه کدو

تخمه کدو حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها و ویتامین E است که به کاهش التهاب و  حفظ سلول ها در برابر رادیکال های آزاد مضر کمک می کند. به همین دلیل، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان باعث محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها می شود.

بر اساس آزمایش انجام شده، مصرف روغن دانه کدو در برخی حیوانات باعث کاهش التهاب بیماری آرتریت شده است. در حالی که دسته دیگر حیوانات با دریافت داروی ضد التهاب شاهد عوارض جانبی شدند.

3. کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها با مصرف تخمه کدو

رژیم های غذایی سرشار از تخمه کدو تنبل به کاهش خطر ابتلا به سرطان های معده، سینه، ریه، پروستات و روده بزرگ بسیار کمک می کند. بر اساس مطالعات، خوردن تخمه کدو به کاهش خطر ابتلا به سینه در زنان یائسه می‌پردازد. همچنین احتمال این که تخمه کدو نقش کلیدی در پیشگیری و درمان سینه سرطان سینه ایفا کند، بسیار زیاد است.

از دیگر مزایای تخمه کدو می تواند به به کاهش رشد سلول های سرطانی پروستات اشاره کرد.

4. بهبود سلامت پروستات و مثانه با مصرف تخمه کدو

احتمال این که مصرف تخمه کدو به تسکین علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات کمک کند، بسیار زیاد است. این بیماری با عارضه هایی همچون بزرگ شدن غده پروستات و ایجاد مشکلات بسیار در ادرار همراه است.

در یک فعالیت تحقیقاتی روی 45 مرد و زن مبتلا به مثانه بیش فعال که روزانه حدود 10 گرم عصاره تخمه کدو مصرف می کردند، مشاهده شده به مرور زمان عملکرد ادرار بهبود بخشیده است.

5. منیزیم بسیار بالا در ارزش غذایی تخمه کدو

دانه های کدو تنبل یکی از بهترین منابع طبیعی منیزیم هستند که این ماده اغلب در رژیم های غذایی بسیاری از افراد وجود ندارد .در حالی که برای بیش از ۶۰۰ واکنش شیمیایی در بدن ضروری است و به کنترل فشار خون، کاهش خطر بیماری قلبی، تشکیل و حفظ استخوان های سالم و تنظیم سطح قند خون بسیار کمک می کند.

6. بهبود بخشیدن سلامت قلب با تخمه کدو

یکی از مهم ترین ارزش های غذایی تخمه کدو تنبل این است که به حفظ سلامت قلب کمک می کند. این دانه منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب است که تمامی این موارد باعث حفظ سلامت قلب می شود. طبق تحقیقات انجام شده، روغن دانه تخمه کدو به کاهش فشار خون و سطح کلسترول بسیار کمک می کند که این بالا بودن عامل برای بیماری‌های قلبی بسیار خطر ساز است.

همچنین مصرف مکمل‌های روغن دانه کدو تنبل به کاهش فشار خون دیاستولیک خانم ها می پردازد و سطح کلسترول خوب آنها را حدود ۱۰ درصد افزایش می دهد.

از دیگر موارد بسیار مهم ارزش غذایی تخمه کدو تنبل، می توان به افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن اشاره کرد که این ماده ممکن است اثرات مثبتی برای سلامتی قلب داشته باشد و به گسترش رگ های خونی، بهبود جریان خون و کاهش خطر رشد پلاک در شریان ها کمک می کند.

کاهش سطح قند خون؛ مخصوص دیابتی ها با مصرف تخمه کدو
کاهش سطح قند خون؛ مخصوص دیابتی ها با مصرف تخمه کدو

7. کاهش سطح قند خون؛ مخصوص دیابتی ها با مصرف تخمه کدو

نه تنها تخمه کدو تنبل بلکه خود کدو تنبل، پودر تخمه کدو و آب کدو نیز می تواند قند خون را کاهش دهد. این موضوع به افراد مبتلا به دیابت بسیار کمک کننده است.

بر اساس آزمایش انجام شده روی بیش از حد ۱۲۷ هزار نفر، دارا بودن رژیم غذایی غنی از منیزیم خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ در مردان را حدود ۳۳ درصد و در خانم ها حدود ۳۴ درصد کاهش کاهش داده است.

8. دارای فیبر بالا

فیبر بالا، جز مهم ترین ارزش غذایی تخمه کدو است که به تقویت سلامت دستگاه گوارش بسیار کمک می کند.

علاوه براین، رژیم های غذایی با فیبر بالا در کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی  بسیار تاثیرگذارند.

9. بهبود کیفیت اسپرم و کاهش خطر ناباروری با تخمه کدو

سطوح پایین روی باعث کاهش کیفیت اسپرم و افزایش خطر ناباروری در مردان می شود. از آنجا که دانه کدو سرشار از روی است، ممکن است به کیفیت و تولید بیشتر اسپرم کمک کند.

10. تجربه خوابی آرامش بخش با مصرف تخمه کدو

اگر مشکل خواب دارید، پیشنهاد می کنیم قبل از خواب مقداری تخمه کدو میل کنید. این دانه منبع طبیعی تریپتوفان است؛ اسید آمینه ای که به بهبود خواب بسیار کمک می کند.

حال تصور کنید مصرف روزانه حدود 1 گرم تریپتوفان به خوبی می تواند خوابی آسوده و آرامش بخش را برایتان به ارمغان بیاورد.

همچنین روی موجود در دانه کدو، باعث تبدیل شدن تریپتوفان به سروتونین می شود. در آخر نیز، سروتونین به هورمون کمک کننده به چرخه خواب یعنی ملاتونین تبدیل می شود.

علاوه براین، منیزیم گنجانده شده در تخمه کدو نیز به افزایش سطح کیفیت خواب بسیار کمک می کند و باعث می شود فرد ساعت خواب کامل تری را تجربه کند.

گنجاندن ارزش غذایی تخمه کدو در رژیم غذایی
گنجاندن ارزش غذایی تخمه کدو در رژیم غذایی

گنجاندن ارزش غذایی تخمه کدو در رژیم غذایی

اگر می خواهید از فواید تخمه کدو تنبل استفاده کنید بدون هیچ معطلی آن را به رژیم غذایی خود بگنجانید. بسیاری از کشورها این ماده غذایی با ارزش را به عنوان یک میان وعده می شناشند که هم به صورت خام و برشته و هم به صورت شور یا بدون نمک مصرف می کنند. شما هم می توانید تخمه کدو را هم بصورت تنهایی استفاده کنید و هم از آن برای تهیه انواع دسرها ماست و سالاد میوه بهره مند شوید.

میزان مصرف تخمه کدو در روز نیز با توجه به کالری دریافتی مشخص می شود که معمولا مصرف یک مشت آن خواص نام برده را ارائه می دهد.

کلام آخر

ارزش غذایی تخمه کدو همانند دیگر دانه های مغذی بسیار بالاست و به عنوان دانه بسیار مغذی و سرشار از آنتی اکسیدان های قوی شناخته می‌شود. مصرف این دانه به رفع کمبودهای غذایی بسیار کمک می‌کند و باعث می‌شود بدن در برابر مشکلات مختلف ایمنی خود را حفظ کند.

معمولاً کسانی که تخمه کدو تنبل را در برنامه غذایی خود قرار می دهند، از سلامت قلب، سطح قند خون، باروری و خواب باکیفیتی برخوردار خواهند بود و حتی ممکن است از بدن خود در برابر انواع سرطان های خطرناک محافظت کنند. علاوه بر این، ارزش غذایی بسیار بالای این دانه دوست داشتنی و پرطرفدار باعث بهبود انرژی، خلق و خوی و عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و به شما این امکان را می دهد از اثرات مثبت آن نهایت لذت را ببرید.

منبع : ویکی پدیا

5/5 - (2 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا