جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

اولین گفت‌وگوی نتانیاهو با بایدن درباره ایران +جزئیات

در پی تماس کوتاه و با تاخیر پنج روزه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو برای تبریک پیروزی وی در انتخابات اسرائیل، کاخ سفید اعلام کرد که طرفین توافق کرده اند که پس از تشکیل کابینه این رژیم دوباره گفتگو کنند.

در پی تماس کوتاه و با تاخیر پنج روزه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو برای تبریک پیروزی وی در انتخابات رژیم صهیونیستی، کاخ سفید اعلام کرد که طرفین توافق کرده اند که پس از تشکیل کابینه این رژیم دوباره گفتگو کنند.

در پی تاخیر پنج روزه مقامات آمریکا برای تبریک به بنیامین نتانیاهو برای پیروزی حزب او در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی و انتظار مقامات این رژیم برای تبریک بایدن و مقامات آمریکایی، سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی تایید کردند که بایدن سرانجام روز دوشنبه بانتانیاهو تماس داشته و پیروزی او را تبریک گفته است.

پیش از این، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که بایدن روز دوشنبه تلفنی با نتانیاهو گفتگو کرده و پیروزی او را در انتخابات تبریک گفته است.

بر اساس گزارش منابع صهیونیستی، این گفتگوی تلفنی هشت دقیقه طول کشیده و بایدن در این تماس تلفنی گفته است: ما برادر هستیم و ما با یکدیگر تاریخ ساز خواهیم شد. تعهد من به اسرائیل غیر قابل تردید است.

در پی اعلام سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا، کاخ سفید در بیانیه بسیار کوتاهی اعلام کرد که دو طرف توافق کردند که در پایان روند تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی دوباره با یکدیگر گفتگو کنند.

بیانیه بسیار کوتاه کاخ سفید و اذعان رژیم صهیونیستی به مدت زمان این تماس تلفنی، نشان می دهد این گفتگو، صرفا یک تماس کوتاه روتین و با تاخیر از سوی رژیم صهیونیستی بوده و در واقع بایدن، گفتگو با این مقام صهیونیستی را به پس از تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی موکول کرده است.

کاخ سفید در بیانیه بسیار کوتاه شامگاه دوشنبه به وقت محلی خود با اعلام خبر این تماس تلفنی بیان کرد که جو بایدن در این گفتگوی تلفنی بر استحکام مشارکت دوجانبه واشنگتن – تل آویو مبتنی بر ارزشها مشترک و منافع متقابل و دوجانبه، و نیز حمایت بی دریغ از امنیت این رژیم تاکید کرد.

اگر چه ائتلاف راست‌گرا به رهبری نتانیاهو موفق شده از ۱۲۰ کرسی کنست، ۶۴ کرسی را به خود اختصاص دهد اما احتمال شکست ائتلاف راست گرا متشکل از احزاب چند گانه با توجه به اختلافات شدید بین آنها وجود دارد.

یکی از چالش‌های اصلی نتانیاهو برای آینده، ترکیب کاملا افراطی احزاب تشکیل دهنده ائتلاف وی است که نگرانی‌هایی در سطح جهانی ایجاد کرده است. بر اساس نتایج انتخابات، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو ۳۲ کرسی و حزب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید نخست وزیر فعلی ۲۴ کرسی کسب کرده‌اند.

دیر تبریک گفتن رئیس جمهوری و دیگر مقامات بلند پایه آمریکا به بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات، بازتاب درخور توجهی در رسانه‌های صهیونیست داشته است و برخی از این رسانه‌ها این اقدام بایدن را در راستای تلافی اقدام مشابه نتانیاهو در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارزیابی کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در این باره نوشت که “تام نایدس” سفیر آمریکا در اراضی اشغالی تنها آمریکایی است که پس از پذیرش شکست توسط یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی به بنیامین نتانیاهو در یک تماس تلفنی تبریک گفته است.

برپایه گزارش این روزنامه، تلاش‌هایی طی امروز و دیروز برای برقراری تماس میان نتانیاهو و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفته اما این تلاش‌ها بی نتیجه بوده و به دلیل تعطیلی امروز (یکشنبه) در آمریکا هنوز موعدی برای این تماس تعیین نشده است.

یک مقام آمریکایی در این باره گفته است که بایدن درگیر انتخابات میان دوره‌ای است که سه شنبه برگزار می‌شود، اما یک مقام سابق آمریکایی انتخابات میان دوره‌ای را بهانه دانسته و عنوان کرده است که تاخیر بایدن در تبریک به نتانیاهو اتفاقی نبوده است.

این مقام توضیح داد: چند روز طول کشید تا نتانیاهو پیروزی بایدن را در انتخابات ۲۰۲۰ بر رقیبش دونالد ترامپ تبریک گفت و زمانی این اقدام را انجام داد که شکست ترامپ مسجل شد و اکنون نیز ارتباطی میان تأخیر نتانیاهو در آن زمان و تأخیر بایدن در حال حاضر وجود دارد.

طبق این گزارش، بایدن تنها مقام آمریکایی نیست که پیروزی نتانیاهو را تبریک نگفته است و عجله‌ای برای این کار ندارد و آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور نیز که اخیرا در نشست «G۷» شرکت داشت با شماری از وزرای خارجه دیگر دیدار کرد و طی این مدت به صورت تلفنی با رهبران مصر، عراق و محمود عباس رسیس تسکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگو کرد اما با نتانیاهو تماس نگرفت.

نزدیکان نتانیاهو منتظر تماس بایدن هستند و به همین منظور نسبت به انتشار این اخبار واکنشی نشان نداده‌اند اما دو مقام بلند پایه سابق صهیونیست در این باره گفته‌اند که اگر بایدن تا پایان امروز با نتانیاهو تماس نگیرد این اقدام سؤال برانگیز است.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب اعلام کرد که شمارش آرای بیست و پنجمین انتخابات کنست (پارلمان) این رژیم پایان یافت و در نهایت ائتلاف راستگرا به رهبری “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر اسبق ۶۴ کرسی به دست آورد.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، براساس گزارش رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو ۳۲ کرسی، حزب آینده به رهبری یائیر لاپید نخست وزیر کنونی ۲۴ کرسی، حزب صهیونیسم دینی به رهبری اسموتریچ ۱۴ کرسی به دست آوردند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا