جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

برای حفظ سلامت روده، از مصرف این نوشیدنی‌ها پرهیز کنید

سلامت روده نیز مانند دیگر اندام‌های بدن، تا حد زیادی به رژیم غذایی هر فرد وابسته است و در این میان نوشیدنی‌هایی وجود دارند که به منظور حفظ عملکرد سالم روده بهتر است از مصرف آنها بپرهیزید چرا که ممکن است یک تهدید جدی برای سلامت روده باشند.

الهه جعفرزاده: سلامت روده برای سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن مهم است؛ همانطور که برخی مطالعات به رابطه عدم تعادل در میکروبیوم روده و اختلالات خود ایمنی اشاره کرده‌اند و اثبات شده که میکروبیوم روده می‌تواند بر سیستم عصبی مرکزی، که عملکرد مغز را کنترل می‌کند، تأثیر بگذارد. مصرف برخی نوشیدنی‌ها به طور بالقوه می‌تواند اثرات مخربی بر روده داشته باشد. نوشیدنی‌هایی که اغلب دارای قند، شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا اسیدیته بیش از حد هستند، نظم روده و فرایند هضم را مختل می‌کنند.

البته بسیاری از این نوشیدنی‌ها را می‌توان در مقادیر متوسط و بدون عوارض جانبی مصرف کرد. اما احتمال اینکه مصرف همین مقدار هم سبب بروز واکنش‌های نامطلوب در افراد حساس شود، وجود دارد.

۱) نوشیدنی‌های قندی

نوشیدنی‌هایی که معمولاً با شکر و قند شیرین می‌شوند، جزو مضرترین گزینه‌ها برای سلامت روده هستند. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۲۰ نشان داد که رژیم غذایی سرشار از قند می‌تواند سبب افزایش التهاب شود و تعادل بین میکروبیوم مفید و مضر روده را تغییر دهد و منجر به مشکلات روده شود. اگر تمایل به مصرف نوشیدنی شیرین دارید، آبمیوه‌های بدون قند افزودنی را انتخاب کنید.

این شش نوشیدنی‌ سلامت روده را به خطر می‌اندازد

۲) نوشیدنی‌های انرژی‌زا

اگر برای رفع خستگی روزانه خود از نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنید، باید بدانید این نوشیدنی‌ها دارای کافئین بالایی هستند و می‌توانند باعث گاستریت یا ورم معده، التهاب، افزایش حرکات روده و اسهال شوند. کافئین اضافی می‌تواند منجر به ترشح اسید بیش از حد در معده شود و علائم ریفلاکس را تشدید کند. همچنین می‌تواند باعث عصبانیت و افزایش اضطراب دهد و علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) را در افراد مبتلا شدت بخشد.

این شش نوشیدنی‌ سلامت روده را به خطر می‌اندازد

۳) قهوه

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، محرک‌هایی هستند که حرکات روده را افزایش می‌دهند، به این معنی که این نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث تسریع‌ عملکردهای دستگاه گوارش شما شوند. این اثر محرک باعث اسهال و در نهایت کم‌آبی بدن می‌شود. علاوه بر این، کافئین یک ادرارآور خفیف است، می‌تواند اضطراب و استرس را افزایش دهد، فرد را بی‌خواب یا بدخواب کند و علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD) را در افراد مبتلا، تشدید ‌کند.

نوشیدن قهوه در حد اعتدال، حدود ۳ فنجان، می‌تواند فواید قابل توجهی داشته باشد، اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث مشکلات روده می‌شود.

این شش نوشیدنی‌ سلامت روده را به خطر می‌اندازد

۴) نوشابه

در افراد مبتلا به IBS یا IBD، مصرف قندهای تصفیه‌شده، مانند قندهای موجود در نوشابه، می‌تواند منجر به ناراحتی دستگاه گوارش شود، زیرا ممکن است قند به خوبی در روده شما جذب نشود. تحقیقات هم‌چنین نشان می‌دهد که مصرف زیاد شکر ممکن است میکروبیوم روده را به شکلی منفی تغییر دهد و آن را نامتعادل کند و منجر به مشکلات بیشتر شود.

گاهی مصرف نوشابه‌های گازدار در مقادیر زیاد (بیش از ۳۰۰ میلی لیتر) منجر به ناراحتی معده می‌شود و حتی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش دهد.

این شش نوشیدنی‌ سلامت روده را به خطر می‌اندازد

۵) الکل

مصرف مداوم الکل می‌تواند به سلول‌های دیواره روده آسیب برساند و نفوذپذیری آن را افزایش دهد، که همین موضوع سبب ورود باکتری‌ها و سموم به جریان خون می‌شود.

این شش نوشیدنی‌ سلامت روده را به خطر می‌اندازد

۶) نوشیدنی‌های شکلاتی

مصرف نوشیدنی‌های شکلاتی در برخی افراد منجر به رفلاکس معده می‌شود. علائم رفلاکس شامل اشکال در بلع، سرفه، برگشت غذا یا مایع ترش در دهان، خس‌خس سینه و درد قفسه سینه بعد از غذا خوردن است. به همین منظور بهتر است تا حد امکان از مصرف شکلات و نوشیدنی‌هایی مانند شیرکاکائو یا هات‌چاکلت که سبب رفلاکس اسید در معده می‌شوند، بپرهیزید.

این شش نوشیدنی‌ سلامت روده را به خطر می‌اندازد

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا