جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

راهکارهایی برای سلامت روده‌ها

سلامت روده نقش بسزایی در سلامتی بدن دارد؛ بر همین اساس لازم است با انجام راهکارهایی سلامت روده‌های خود را حفظ کنید.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در زیر راهکارهایی برای سلامت روده تشریح می‌شود:

– غذاهای تخمیر شده بخورید: غذاهای تخمیری مانند ماست، کفیر، برخی پنیرها و کیمچی به طور طبیعی سرشار از پروبیوتیک هستند که به حفظ میکروبیوم روده سالم کمک می‌کنند. بر این اساس در تهیه صبحانه یا میان وعده می‌توان از اسموتی با ماست، کفیر و توت‌های یخ زده استفاده کنید.

– غذاهای کامل و کم فرآوری شده را در برنامه غذایی خود بگنجانید: بسیاری از غذاهای کم فرآوری شده و کامل مانند ماست، دانه‌های سبوس‌دار، میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، آجیل و ماهی‌های چرب مقدار قند کمتری در مقایسه با غذاهای فرآوری شده دارند که می‌توانند بیماری‌های التهابی روده را کاهش دهند. بر این اساس به عنوان یک میان وعده صبح یا بعد از ظهر میوه‌ها و آجیل را به ماست اضافه کنید.

– در برنامه غذایی روزانه سعی کنید از تمام گروه‌های غذایی استفاده کنید: در یک روده سالم، طیف گسترده‌ای از باکتری‌های مفید وجود دارد. خوردن غذاهای مختلف از تمام گروه‌های غذایی، مواد مغذی لازم برای رشد انواع باکتری‌های مفید را تامین می‌کند. همچنین منجر به ایجاد کلونی متنوعی از باکتری‌ها می‌شود که به حفظ سلامت روده کمک می‌کند.

۵ راهکار برای افزایش سلامت روده

بر این اساس در هنگام درست کردن یک میان وعده حداقل از دو گروه غذایی مانند سیب با پنیر یا شیر با غلات کامل سبوس‌دار را ترکیب کنید.

– از مواد غذایی که دارای فیبر بالایی هستند استفاده کنید: فیبر موجود در مواد غذایی برای فعالیت میکروب‌های روده مفید است و به افزایش تنوع و تعداد باکتری‌های مفید روده، کمک می‌کند. لوبیا، دانه‌های کامل، میوه‌ها و سبزیجات، منابع خوبی از فیبر هستند. بنابراین از به کاربردن آن‌ها در الگوی غذایی روزانه خود غافل نشوید. بر این اساس لوبیا و انواع سبزیجات را به سوپ، سالاد یا برنج اضافه کنید.

– فعال باشید: تحقیقات نشان می‌دهد ورزش به افزایش تنوع باکتری‌های مفید در روده کمک می‌کند. توصیه می‌شود بزرگسالان پنج روز در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند. همچنین فعالیت‌های تقویت عضلانی در چند روز هفته توصیه می‌شود. ورزش با خوردن انواع غذاهای غنی از مواد مغذی، یک راهکار مفید برای بهبود سلامت روده است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا