جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادیجدیدترین و داغ ترین اخبار بین الملل

بهای نفت خام همچنان در روند صعودی

کشور‌های غربی این روز‌ها تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده اند که می‌تواند بر روند عرضه نفت در بازار‌های جهانی تاثیرگذار باشد.

ادامه جنگ روسیه با اوکراین و نگرانی ها درباره عرضه نفت خام باعث تحت تاثیر قرار گرفتن بازار انرژی شده است.

بهای نفت خام برنت دریای شمال در معاملات اولیه امروز با ۳.۱ درصد افزایش به ۱۰۰ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۴.۵ درصد افزایش، ۹۵ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

برخی بانک‌های بزرگ روسیه به دلیل تحریم‌های اعمال شده در روز‌های اخیر فعلاً دسترسی به نظام پرداخت جهانی (سوئیفت) ندارند. این امر می‌تواند در صادرات نفت روسیه به سایر کشور‌های جهان اختلال ایجاد کند. روسیه پس از آمریکا و عربستان سعودی، سومین تولید کننده بزرگ نفت خام در جهان محسوب می شود و به تنهایی ۱۰ درصد از نیاز بازار را تامین می کند.

بازار‌های جهانی نفت به دلیل تشدید اوضاع نظامی در اوکراین و تحریم‌های گسترده علیه دولت مسکو می‌تواند شاهد نوسانات شدید باشد. برخی تحلیلگران معتقدند روسیه می‌تواند با تعلیق کامل ارسال محموله‌های انرژی به اروپا و یا کاهش آن به این اقدام آمریکا و متحدانش پاسخ دهد.

کارشناسان بازار انرژی می‌گویند در یک ماه آینده قیمت نفت خام برنت دریای شمال از حدود ۹۵ دلار به بیش از ۱۱۵ دلار خواهد رسید. هر گونه تغییر در بازار عرضه فرآورده‌های نفتی می‌تواند در اوضاع فعلی اروپا و حتی آمریکا را با بحران جدی در عرضه انرژی‌های حیاتی مواجه کند.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا