دسته‌بندی نشده

تعطیلی ۱۱ شهر به خاطر ریزگرد

ورود توده جدید گرد و غبار به کشور، امروز هوای استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه را در نوار غربی کشور تحت تاثیر قرار داد به طوری که ۱۱ شهرستان را به تعطیلی کشاند. در استان خوزستان: آبادان، خرمشهر، هویزه، دشت آزادگان، شادگان، اهواز، حمیدیه، کارون و باوی، در استان ایلام: شهرستان مهران و استان کرمانشاه: قصرشیرین تعطیل شدند.

ورود توده جدید گرد و غبار به کشور، امروز هوای استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه را در نوار غربی کشور تحت تاثیر قرار داد به طوری که ۱۱ شهرستان را به تعطیلی کشاند.

عصر دیروز – چهارم تیرماه – هواشناسی خوزستان نسبت به ورود توده گرد و غبار با منشاء کشور عراق هشدار سطح نارنجی صادر و اعلام کرد: این توده تا اوایل روز دوشنبه مناطق غربی، جنوب غربی، مرکزی و جنوبی خوزستان را فرا می‌گیرد.

البته روزهای یکم و دوم تیرماه نیز در استان خوزستان به دلیل تشکیل توده گرد و غبار در کشورهای عراق و سوریه و نفوذ آن در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود که سبب شد آلودگی هوا در شهرستان های اهواز و کارون به ۶ برابر حد مجاز برسد.

با توجه به تکرار این پدیده که با کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌های گرد و خاک و آسیب به تأسیسات حساس به گرد و خاک همراه است، به شهروندان ساکن در نوار غربی کشور توصیه می شود که در این شرایط از تردد ﻏﯿﺮ ﺿﺮوری بویژه برای ﺑﯿﻤﺎران ﺗﻨﻔﺴﯽ‌، اﻓﺮاد ﺳﺎﻟﺨﻮرده، کودکان خودداری کنند.

بر این اساس شامگاه گذشته – دبیر کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان از تعطیلی ادارات و سازمان‌های پنج شهرستان شامل آبادان، خرمشهر، هویزه، دشت آزادگان و شادگان در روز یکشنبه به دلیل آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار خبر داد و اعلام کرد درباره تعطیلی یا عدم تعطیلی اهواز و سایر شهرهای استان ساعت ۷ صبح فردا (یکشنبه) اطلاع رسانی خواهد شد.

صبح امروز نیز اعلام شد با توجه به اینکه توده گرد و غبار هنوز وارد استان نشده، هنوز تصمیمی برای تعطیلی اهواز اتخاذ نشده است و بنابراین تعطیلی ادارات یا تاخیر در ساعات اداری منتفی شد؛ با این وجود محمدجواد اشرفی دبیر کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای خوزستان حدود ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه امروز اعلام کرد: ادارات و دستگاه‌های اجرایی چهار شهرستان شامل اهواز، حمیدیه، کارون و باوی در پی افزایش گرد و غبار در ساعت ۱۲ امروز (یکشنبه) تعطیل می‌شوند.

بر اساس پایش هواشناسی خوزستان، توده گرد و غبار که از صبح امروز وارد این استان شده در برخی شهرستان‌ها رو به افزایش است به طوری که در آبادان میزان غلظت گرد و غبار در آبادان به ۱۸ برابر حد مجاز رسید.

در استان ایلام نیز ورود توده گرد و غبار شهرستان مرزی مهران را تحت تاثیر قرار داد؛ صبح امروز میزان دید افقی در شهرستان مهران به علت وجود گرد و غبار به ۳۰۰ متر و غلظت آلودگی هوا به ۲۵ برابر حد مجاز رسید. در نهایت استانداری ایلام ظهر امروز از تعطیلی ادارات مهران به علت غلظت بالای گرد و غبار خبر داد.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۱ روز ناشی از گرد و غبار در استان ایلام ثبت شده است. میزان استاندارد غلظت الودگی هوا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب و استاندارد دید افقی نیز ۱۰ کیلومتر است.

کرمانشاه امروز سومین استان متاثر از پدیده ریزگردها بود. شاخص کیفی هوا در شهرستان قصرشیرین که در غرب این استان واقع شده است، تا ساعت هشت صبح امروز در وضعیت بحرانی و ناسالم قرار گرفت؛ همچنین شاخص کیفی هوای شهرستان سرپل ذهاب در وضعیت اضطرار، پاوه و کنگاور در شرایط ناسالم قرار گرفتند.

در نهایت ساعت ۱۲ ظهر امروز فرماندار قصرشیرین از تعطیلی همه دستگاه‌های اداری و بانک‌های این شهرستان خبر داد و گفت: تصمیم تعطیلی ادارات به علت روند افزایشی در توده گرد و غبار و کاهش شدید دید افقی اتخاذ شده است.

بر اساس اعلام اداره‌ هواشناسی قصرشیرین، با ورود سامانه‌ای ناپایدار از شب گذشته به آسمان این شهرستان مرزی، دید افقی ناشی از گرد و غبار در صبح امروز یکشنبه به میزان ۲۰۰ متر کاهش یافته است.

گرد و غبار موجود در این منطقه نیز نتیجه وزش باد شدید در بیابان های عراق است که سبب شده این استان نیز در سال های گذشته با معضل ریزگردها روبرو باشد؛ این وضعیت به ویژه مردم شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب را کلافه کرده است و علاوه بر تحمیل عوارض جسمی به مردم حتی با بستن منافذ برگ های درختان بلوط، ‌به شدت به جنگل‌های زاگرس هم آسیب زده است.

پدیده توفان‌های ریزگرد و گرد و غبار که در سال‌های اخیر به چالشی مهم تبدیل شده و اغلب استان‌ها را درگیر کرده، دارای دو منشاء داخلی و خارجی است که تعطیلی ۱۱ شهرستان امروز نتیجه فعالیت کانون های گرد و غبار با منشاء خارجی است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا