جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

توصیه مهم سازمان حج به زائران

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی با اشاره به خرید سوغات زائران بیان کرد: از طریق سازمان حج و زیارت و بیت مقام معظم رهبری به زائران توصیه اکید شده که از بازارگردی در عربستان خودداری کنند و وقت خود را صرف زیارت کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی گفت: در خصوص قرنطینه حجاج زمان بازگشت هنوز هیچ خبری اطلاع رسانی نشده است، قطعا بازگشت کاروان‌ها از عربستان با تمهیدات بهداشتی همراه خواهد بود.

عباس خداشناس در خصوص بلاتکلیفی برخی از حجاج در اعلام زمان نهایی ساعت پرواز به سمت جده اظهار کرد: پروازهای مدینه ‌بعد در ابتدا ۶ پرواز بود و به دلیل تغییر ظرفیتی که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر داشته به ۷ پرواز افزایش پیدا کرد که به تبع باعث تغییر چیدمان پروازها شده است؛ زمان نهایی پروازها مشخص و به زائران اعلام شده است.

وی در خصوص تاخیرات احتمالی پروازهای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر افزود: محدودیت‌های پروازی عربستان باعث شده که فقط شرکت هواپیمایی ایران‌ایر عملیات جابجایی حجاج را داشته باشد. نمایندگان شرکت ایران‌ایر با ما در ارتباط هستند و اگر پروازی تاخیر داشته باشد به ما اطلاع‌رسانی می‌کنند تا زائران را به فرودگاه اعزام نکنیم. اگر زائر در فرودگاه حاضر شود و پرواز به هر دلیلی تاخیر داشته باشد بر اساس قراردادی که با این شرکت هواپیمایی داریم باید خدمات لازم را به زائران ارائه کند. سعی ما این است که خدمت‌رسانی به زائران به بهترین شکل ممکن انجام شود.

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی در خصوص تمهیدات سنجیده شده در خصوص جلوگیری از ازدحام جمعیت در بدرقه زائران گفت: از مدیران کاروان‌ها تقاضا کرده‌ایم تا محلی به غیر از فرودگاه برای جمع‌آوری زائران پیش‌بینی کنند تا مراسم خداحافظی و بدرقه زائران در همان محل انجام شود تا از ازدحام جمعیت در فرودگاه جلوگیری شود؛ سپس زائران را گروهی و با اتوبوس به فرودگاه منتقل کنند تا فقط زائران وارد سالن فرودگاه شوند.

خداشناس در خصوص انجام تست‌های پی‌سی‌آر در صورت تاخیر در پروازها خاطرنشان کرد: ۷۲ ساعت پیش از پرواز تست‌های پی‌سی‌آر انجام می‌شود. نگاه مثبت ما این است که پروازها با تاخیر مواجه نشود.

وی در مورد تمهیدات سنجیده شده برای جلوگیری از ابتلای زائران به بیماری تب کریمه کنگو با توجه به عملیات قربانی در مناسک حج عنوان کرد: زائران برای قربانی در محل قربانگاه حضور ندارند که شیوع این بیماری زائران را تهدید کند. همراه زائران نمایندگان هیات‌های پزشکی و هلال احمر حضور دارند. عملیات قربانی سیستم خاص خود را دارد که عربستان با حساسیت‌های خاص خود آن را دنبال می‌کند.

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی ادامه داد: ذابحینی که به مکه اعزام می‌شوند نیز کارت بهداشت دارند و تمامی گوسفندان نیز پیش از قربانی مورد بررسی قرار می‌گیرند. هیچ زائری نمی‌تواند به محل قربانگاه برود. مدیران و یا معاونین کاروان‌ها نیز فقط به دلیل بحث‌های نظارتی به این محل مراجعه می‌کنند.

خداشناس در پاسخ به این سوال که آیا در بازگشت زائران برنامه قرنطینه برای آن‌ها در نظر گرفته شده یا خیر، گفت: هنوز هیچ خبری اطلاع‌رسانی نشده است. اگر موضوع قرنطینه اعلام شود سریعا پس از بازگشت حجاج از عربستان اعمال خواهد شد. قطعا بازگشت کاروان‌ها از عربستان با تمهیدات بهداشتی همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: در عربستان حساسیت‌ها برای ورود به مسجدالحرام و مسجدالنبی بسیار بالا است و به زائران برای زیارت برنامه زمان‌بندی می‌دهند. همانند گذشته نیست که زائران هر موقع بخواهند به اماکن متبرکه مراجعه کنند. استفاده از ماسک در اماکن عمومی و لابی هتل اجباری است. علت اینکه کاهش سهمیه حجاج برای کشورهای اسلامی لحاظ شده نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ارائه مطلوب خدمات به زائران بود.

پرهیز حجاج از بازارگردی در عربستان

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی با اشاره به خرید سوغات زائران بیان کرد: از طریق سازمان حج و زیارت و بیت مقام معظم رهبری به زائران توصیه اکید شده که از بازارگردی در عربستان خودداری کنند و وقت خود را صرف زیارت کنند. یک سری از تولیدکنندگان ایرانی جهت تهیه ملزومات سوغات زائران با تخفیف ویژه فراخوان داده‌اند. سازمان حج و زیارت نیز این فروشگاه‌ها را به زائران اطلاع‌رسانی کرده است. زائران پیش از سفر می‌توانند به این فروشگاه‌ها مراجعه کرده و سوغات مورد نظر خود را تهیه کنند تا در عربستان به دنبال بازارگردی نباشند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا