جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

خروج پول بزرگ از بازار سهام / پیش بینی بازار سهام 8 بهمن 1401

پس از ثبت یک خروج پول بزرگ از بازار سهام، حالا بورس کمی ترسناک شده است. البته وضعیت می تواند بهبود داشته باشد اما باید دید معاملات این هفته چگونه رقم می خورد.

روز چهارشنبه یک روز بسیار بد برای بورس تهران بود. جدا از اینکه شاخص کل و شاخص هم وزن 2 درصد افت کردند، اتفاقات بدتری نیز در این روز رخ داد.

بدترین اتفاق معاملات روز چهارشنبه، خروج 1330 میلیارد تومان پول خرد از بازار بود. در شرایطی که یک روز پیش از آن حدود 130 میلیارد تومان پول از بازار خارج شده بود، اما چهارشنبه رقم خروج پول به 10 برابر روز سه شنبه رسید که رویدادی قابل تامل است.

این بزرگ ترین رقم خروج پول از بازار سهام طی سال 1401 است که نمی توان آن را نادیده گرفت. شرایط به گونه ای است که به نظر می رسد حقیقی ها ترجیح داده اند فعلا پول خود را از بازار خارج کنند.

خروج پول، مخصوصا در روزهایی که رقم های بزرگی برای آن ثبت می شود، نشان می دهد سرمایه گذاران حقیقی نگرانی هایی دارند. فعلا نگرانی خاصی که درباره بازار وجود دارد، به جز ابهامات همیشگی، بحث عرضه خودرو در  بورس کالا است.

تضعیف خریداران

گرچه این اتفاق تنها روی گروه خودروسازی اثر دارد اما از آنجا که معمولا در بورس ایران حرکت صنایع به صورت دسته جمعی است، نگرانی سرمایه گذاران این است که منفی شدن گروه خودرو باعث منفی شدن تمام بازار شود.

جدا از بحث خروج پول، اتفاق بد دیگری که روز چهارشنبه رخ داد کاهش قدرت خریداران حقیقی بود. در آن روز شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 0.87 کاهش یافت که نشان دهنده برتری کامل فروشندگان است.

از آنجا که مدتی شاخص قدرت خریداران حقیقی بالای عدد یک بوده و خریداران قدرت بیشتری داشته اند، کاهش یکباره این شاخص به چنین عددی می تواند نگران کننده باشد. البته به این شرط که ثبت چنین ارقامی ادامه دار باشد و در چند روز متوالی فروشندگان قدرت خود را در بازار نشان بدهند.

امیدوار به بالا ماندن ارزش معاملات

تنها نکته مثبت بازار روز چهارشنبه افزایش رقم معاملات خرد بود که با 2 هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به روز سه شنبه، به رقم 8500 میلیارد تومان رسید.

بازار تنها در شرایطی می تواند از ورود به یک روند نزولی در امان بماند که ارزش معاملات در همین سطوح و حتی بالاتر از آن حفظ شود. در غیر این صورت باید ورود به روند نزولی را حتمی دانست.

با این شرایط و با توجه به معاملات روز چهارشنبه، برای امروز هم احتمال افت شاخص ها در بازگشایی بازار وجود دارد. اما بازار می تواند نسبت به چهارشنبه متعادل تر دنبال شود.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا