جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

راهکارهای آسان برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

شبیه‌سازی فعالیت‌های ذهنی مانند بازی‌ با کارت‌ها، نوشتن نامه، انجام پازل و خواندن کتاب می‌تواند به تاخیر پنج ساله شروع زوال عقل کمک کند.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق که چند بار در هفته فعالیت‌هایی از این قبیل داشتند تا سن ۹۴ سالگی به زوال عقل مبتلا نشدند. با این حال کسانی که فقط چند مرتبه در سال این فعالیت‌ها را انجام می‌دادند، به‌ طور متوسط ‌در سن ۸۹ سالگی دچار زوال عقل شدند.

این تحقیق بر اهمیت فعال نگه داشتن مغز همزمان با افزایش سن تاکید می‌کند.

راهکارهای دیگر برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر عبارتند از:

رژیم غذایی با کیفیت بالا مانند رژیم غذایی مایند(MIND)

ترک سیگار(حتی بعد از ۶۰ سالگی) برای ارتقای سلامت جسمی و شناختی

ورزش متوسط ‌تا شدید هفتگی به مدت ۱۵۰ دقیقه

عدم مصرف الکل

دکتر رابرت اس. ویلسون، محقق ارشد این تحقیق، گفت: خبر خوب این است که برای شروع انواع فعالیت‌های ارزان و در دسترس که در مطالعه خود به آن توجه کردیم، هرگز دیر نیست.

یافته‌های ما نشان می‌دهد ممکن است این راهکارها حتی در ۸۰ سالگی برای به تاخیر انداختن شروع زوال عقل آلزایمر مفید باشند.

برای این مطالعه تقریبا ۲۰۰۰ نفر با میانگین سنی ۸۰ سال طی هفت سال تحت مطالعه قرار گرفتند که هیچکدام در شروع مطالعه زوال عقل نداشتند و هر سال معاینه شدند. همه میزان مشارکت خود را در فعالیت‌های تحریک کننده ذهنی از جمله پاسخ به سوالاتی مانند «در طول سال گذشته چند بار کتاب خوانده‌اید» و یا «در طول سال گذشته چند بار بازی‌هایی مانند کارت یا پازل انجام دادید» ارزیابی کردند.

دکتر ویلسون اظهار کرد: نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد کسانی که در فعالیت‌های محرک شناختی بیشتری شرکت می‌کنند، ممکن است سن ابتلا به زوال عقل در ایشان به تاخیر افتد.

مهم است که توجه داشته باشید، پس از اینکه ما سطح فعالیت شناختی اواخر زندگی را در نظر گرفتیم، ارتباطی نه بین تحصیلات و نه فعالیت شناختی اولیه زندگی با سن ابتلای فرد به زوال عقل یا آلزایمر مشاهده نشد.

نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد ارتباط بین فعالیت‌های شناختی و سنی که در آن فرد دچار زوال عقل می‌شود، عمدتا ناشی از فعالیت‌هایی است که بعدها در زندگی انجام می‌دهند.

محققان یک فرضیه جایگزین را نیز آزمایش کردند مبنی بر اینکه فعالیت شناختی پایین ممکن است خود نشانه زوال عقل باشد.

آنان مغز ۶۹۵ نفر را که در طول این مطالعه جان خود را از دست دادند، مورد بررسی قرار دادند. با این حال هیچ ارتباطی بین میزان فعال بودن افراد از نظر شناختی و نشانگرهای آلزایمر در مغز آنان وجود نداشت. این موضوع نشان می‌دهد فعالیت شناختی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا