جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

ظریف آب پاکی را روی دست همه ریخت؛ امروز تکلیف را معلوم می کنیم/ طبق این دو ماده عمل خود واهیم کرد

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه سه‌شنبه پس از ورود به مسکو با اشاره به اقدامات آمریکا علیه کشورمان به ویژه در یک سال گذشته، گفت: جمهوری اسلامی این‌طور به مصلحت دیده که برخی از تعهدات و اقداماتی را که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می‌داده، فعلاً اجرا نکند.
وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به مسکو گفت : اقدامات آتی ایران به طور کامل در چارچوب برجام خواهد بود و جمهوری اسلامی از این معاهده بین المللی خارج نخواهد شد.
ظریف در گفت وگو با خبرنگاران افزود : ایران کاملا در چارچوب برجام عمل می کند و این فرصتی است برای سایر اعضاء که اقدامات لازم را انجام دهند و نه اینکه صرفا به صدور بیانیه اکتفا کنند.
وی ادامه داد: مواد 26 و 36 برجام چنین اختیاری را به ایران و البته سایر کشورهای عضو داده که اگر کشوری تعهدات خودش را اجرا نکرد، آنها هم تعهدات خود را به صورت جزئی و کلی اجرا نکنند.
ظریف تصریح کرد: این تحولی است که روز چهارشنبه در اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران انجام خواهد شد که همکارانم در تهران جزئیات آن را به اطلاع مردم خواهند رساند.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اقداماتی که آمریکا در طول یک سال گذشته به ویژه قبل و بعد از خروج از برجام داده، گفت: کاملا مشخص است تلاش های واشنگتن برای ایجاد وقفه در کار این معاهده بین المللی است.
ظریف اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران در این مدت با علم به این سیاست آمریکا، با مدارا و صبر استراتژیک برخورد کرده است.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: متاسفانه اتحادیه اروپا و بقیه اعضای جامعه بین المللی این توان را نداشتند که برابر فشار آمریکا ایستادگی کنند و لذا جمهوری اسلامی ایران مصلحت دیده که برخی تعهدات و اقداماتی که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می داده است را فعلا اجرا نکند.
وی ادامه داد: اما هدفی که من از سفر به مسکو دارم برای مذاکره در مورد همین موضوعات و همین طور مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواهد بود.
وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: موضوعاتی که ما با روسیه در آن شریک هستیم، در سطح بین المللی بسیار زیاد است.
وی گفت : ما هر دو مخالف سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا هستیم، حالا چه این سیاست ها در مورد برجام و چه در مورد ونزوئلا باشد، ما با هم در این زمینه ها همکاری کرده ایم.
ظریف اضافه کرد : همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی و روسیه به خصوص در موضوع سوریه و مقابله با تروریسم در این کشور و همین طور تلاش برای پایان دادن جنگ و درگیری در سوریه در کنار ترکیه، تلاش هایی است که جامعه بین المللی به عنوان تنها تلاش هایی که توانسته تاکنون مانع گسترش خشونت شود، از آن استقبال کرده اند لذا ما و روسیه دو شریک راهبردی در منطقه هستیم و این سیاست ها و این همکاری ها ادامه پیدا خواهد یافت و فردا هم در همین زمینه ها گفت وگوهایی خواهیم داشت.
وی افزود : در مورد موضوع برجام، روسیه به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت و یکی از اعضای برجام، طرف مذاکره ما خواهد بود، نخستین مذاکره رسمی ما همزمان با اقداماتی که در سالروز خروج آمریکا از برجام انجام خواهیم داد، با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواهد بود که خود او نقش گسترده ای در به نتیجه رسیدن برجام داشته است. روسیه از همکاران نزدیک ما در سال های اخیر بوده و امیدواریم که این همکاری با جدیت بیشتر و با نقش مستقیم روسیه ادامه پیدا کند.
ظریف اظهار داشت : بحث های دو جانبه بسیار زیادی با روسیه داریم و همکاری های دوجانبه ما در طول سال های گذشته به عالی ترین حد خود در بخش های اقتصادی و دیگر حوزه ها رسیده است و انشاالله در مورد زمینه های مشترک بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پی وعده های انتخاباتی خود در اردیبهشت ماه سال گذشته به رغم هشدارهای دیگر طرف های برجام و در تناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، خروج کشورش از این توافق را اعلام کرد.
دولت ترامپ پس از خروج از برجام در مردادماه و آبان ماه سال گذشته تحریم های رفع شده توسط این توافق را در دو مرحله علیه ملت ایران بازگرداند.
آمریکا افزون بر بازگرداندن این تحریم ها، تحریم های دیگری نیزعلیه کشورمان اعلام کرد و در اقدامی که حاکی از اوج دشمنی با ملت ایران بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی خارجی قرار داد.
این اقدامات آمریکا در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی که تنها مرجع دارای صلاحیت برای ارزیابی و راستی آزمایی پایبندی ایران به برجام در متن این توافق است، در همه 14 گزارش خود بر تداوم اجرای توافق هسته ای از سوی تهران تاکید کرده است.
همچنین همه نهادها و مقام های امنیتی آمریکا نیز اذعان کرده اند که ایران هیچ اقدامی در نقض توافق هسته ای برجام انجام نداده، اما جنگ افروزان دولت ترامپ از جمله جان بولتون و مایک پمپئو اقدامات خصمانه کشورشان را با بهانه های بی اساس توجیه کرده اند.
آلمان، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا به عنوان طرف های اروپایی برجام همواره در سیاست های لفظی خود از برجام حمایت و پایبندی ایران به این توافق را تایید کرده اند.
اروپایی ها اما در حمایت عملی از بهره مندی اقتصادی ایران از برجام تنها به راه اندازی سازوکار مالی ویژه موسوم به «اینستکس» که قرار است تبادل مالی با ایران را تسهیل کند، اکتفا کرده اند.
شرکت اینستکس که نهاد متناظر آن در ایران نیز تاسیس شده، تاکنون نتوانسته انتظار ایران را برآورده کند؛ اما اروپایی ها گفته اند که سهامداران این شرکت قرار است سرمایه گذاری در آن را افزایش دهند.

منبع: مثلث آنلاین

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا