جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

لاغری سریع بدون ورزش

تب رژیم‌های فوری و غیر اصولی لاغری در هفته‌های پایانی سال بالا رفته است.

««شما را تا عید به اندام دلخواه‌تان می‌رسانیم. تا عید حداقل ۳۰ کیلو لاغر شوید. لاغری سریع بدون ورزش. سال جدید را با اندام جدید آغاز کنید. همه را با ظاهر جدید خود شگفت‌زده کنید.» این روزها حتماً شما هم با نظایر این آگهی‌ها مواجه شده‌اید؛ خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی که محل مناسبی برای تبلیغات است و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شود و حساب و کتابی هم ندارد. شما با انبوهی از صفحه‌ها مواجه می‌شوید که سعی دارند قانع‌تان کنند به آنها اعتماد کنید. کسانی که خود را متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی معرفی می‌کنند و شما نمی‌دانید باید ادعای آنها را بپذیرید یا نه. اما وعده‌هایی می‌دهند که وسوسه‌کننده است؛ خصوصاً برای کسانی که دلشان می‌خواهد خیلی زود و بدون زحمت به آن چه می‌خواهند برسند.

اسفند ماه همیشه زمانی است برای ماراتن نفسگیر عید. همه می‌خواهند بهترین‌ها را برای نوروز آماده کنند و خودشان هم بهترین باشند؛ حالا به هر قیمتی.

مرجان ۳۵ساله یکی از همان‌هایی است که عزم خود را جزم کرده تا هر طوری شده ۲۰ کیلو اضافه‌وزنش را تا عید کم کند؛ به‌خصوص این که مراسم عقد برادرش هم در راه است و باید حسابی تا آن موقع خوش‌تیپ باشد. او تا حالا رژیم‌های مختلفی را تجربه کرده و در مواقعی نتیجه‌هایی هم به طور موقت گرفته اما هیچکدام از رژیم‌ها دوام نداشته‌اند و به عبارتی او دوباره چاق شده است:‌ «الان برای من مهم است که به هر قیمتی شده در این مدت وزنم را کم کنم. حتی لباس دو سایز کوچک‌تر هم خریده‌ام که انگیزه پیدا کنم. با رژیم آب و قرص لاغری حتماً لاغر می‌شوم. بعداً هم سعی می‌کنم کم غذا بخورم و وزنم را حفظ کنم اما مهم الان است.»

عجیب نیست انبوه تبلیغات لاغری سریع وقتی این قدر تقاضا برای آن وجود دارد. ورزش‌کردن و تغییر سبک تغذیه به‌ هر حال سخت است و نتیجه‌گرفتن فوری هم لذتبخش. همین است که هر جا را نگاه کنید، می‌بینید یکی دارد تبلیغ لاغری می‌کند.

خیلی وقت‌ها این تبلیغات از داستان خیالی هم برای ایجاد جذابیت و کشش بین مخاطبان استفاده می‌کنند. مثلاً عکس یک بازیگر را می‌گذارند و از قول او می‌نویسند من از اندامم راضی نبودم و اعتمادبه‌نفسم را از دست داده بودم یا این که می‌نویسند شوهرم به خاطر چاقی با من اختلاف پیدا کرده بود و تا مرز جدایی هم پیش رفتیم و باقی قضایا و در ادامه اضافه می‌کنند که اگر می‌خواهید بدانید چطور لاغر شدم به فلان صفحه سر بزنید و از رژیم فلان متخصص استفاده کنید! جالب است بدانید برخی از این صفحه‌ها همین یکی، دو ماه مانده به عید ناگهان سبز شده‌اند تا از بازار داغ لاغری عقب نمانند. آنها سعی می‌کنند در جذب مخاطب تا می‌توانند از بقیه پیشی بگیرند. گاهی دنبال‌کنندگان صفحه‌های خاص متوجه می‌شوند آن صفحه ناگهان تغییر جهت داده و تبدیل به صفحه تبلیغاتی رژیم غذایی و لاغری شده است و این نشان می‌دهد که صفحه‌های پرفالوئر این روزها به این منظور خریداری می‌شوند و در اختیار تجارت لاغری نوروزی قرار می‌گیرند؛ آن هم با ادعاهای عجیب و دهان پرکن.

از جمله عجیب‌ترین تبلیغات لاغری، ادعای لاغری معجزه‌آسا در پنج روز و هر چه می‌خواهی بخور و لاغر شو است که البته وقتی ماجرا را دنبال کنید، می‌بینید پای فروش قرص‌های لاغری در میان است. فروشنده در ازای مبلغی معمولاً زیاد، بسته‌ای قرص برای شما می‌فرستد و بعدش اگر نتیجه گرفتید و مشتری شدید که هیچ، اما اگر برایتان نتیجه‌بخش نبود یا مشکلی برایتان پیش آمد، دیگر پاسخگویتان نخواهند بود. در این صورت به‌راحتی توسط ادمین صفحه مورد نظر بلاک می‌شوید و دست‌تان دیگر به جایی بند نیست.

«یک بسته قرص به اصطلاح جادویی از جایی سفارش دادم. یک بسته ۳۰تایی بود که ۵۰۰ هزار تومان پولش را دادم و شرط ارسال هم واریز کامل پول بود. خیلی تبلیغات کرده بودند و من هم به خاطر همین تبلیغات وسوسه شدم. عکس‌هایی گذاشته بودند از قبل و بعد کسانی که این قرص‌ها را مصرف کرده بودند که خیلی توجهم را جلب کرد. در معرفی قرص‌ها عنوان شده بود که کاملاً گیاهی است و هیچ ضرری ندارد. چند روز اول مشکلی نداشتم و کاملاً هم حس کردم بی‌اشتها شده‌ام؛ تا جایی که حتی وقتی می‌خواستم آب هم بخورم، احساس می‌کردم حالت تهوع پیدا می‌کنم. یک هفته بعد از مصرف قرص‌ها حالم بد شد و مجبور شدم به بیمارستان مراجعه کنم. آنجا گفتند دلیلش مسمومیت است. وقتی قرص‌ها را نشان دادم دکتر سری تکان داد و گفت همه‌اش به خاطر همین آشغال‌هاست که مردم خودسرانه مصرف می‌کنند.»

دختر جوانی که این تجربه را تعریف می‌کند، دیگر سراغ خرید قرص‌های لاغری نرفته اما باز هم با دیدن صفحه‌های رژیم و لاغری وسوسه می‌شود راه دیگری را امتحان کند.

همه‌اش هم همین نیست. شما علاوه بر صفحات تبلیغاتی رژیم و قرص لاغری با صفحه‌هایی مواجه می‌شوید که توسط یک کاربر ساده اداره می‌شود که تجربه‌های رژیم لاغری‌اش را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. او هر روز عکس صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده‌اش را با شما به اشتراک می‌گذارد و توضیح می‌دهد در طول روز چه چیزی خورده و در هر هفته چقدر وزن کم کرده است. نکته جالب قضیه این است که بسیاری از همین صفحه‌ها هم نزدیک عید شروع کرده‌اند به تبلیغ برای این که رژیم لاغری سریع به دنبال‌کننده‌ها بدهند و هر کس زودتر اقدام کند از تخفیف هم برخوردار می‌شود.

«بدن همه یک‌جور نیست که تجربه رژیم یک نفر لزوماً برای بقیه هم مفید باشد. به هر کس با توجه به سن و جنسیت و توده بدنی و سابقه بیماری‌ها باید رژیم لاغری داد و آن هم با اصول، برای همین توصیه رژیم لاغری برای دیگران اصلاً صحیح نیست و نکته مهم‌تر این که گرفتن رژیم از کسی غیر از متخصص تغذیه هم کاملاً نادرست است و می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری ایجاد کند.» شیرین سعیدی، کارشناس تغذیه این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «متأسفانه تبلیغاتی که این روزها در فضای مجازی به‌وفور دیده می‌شود، بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تصور خیلی‌ها از لاغری کاملاً اشتباه است چون فکر می‌کنند هر روشی که باعث کاهش وزن آنها شود، روش خوبی است. به صورت اصولی شما نهایتاً بین نیم کیلو تا یک کیلو در هفته مجاز هستید وزن کم کنید که در ماه نهایتاً چهار کیلو می‌شود که در این صورت سوخت چربی بدن شما به صورت اصولی صورت گرفته است. با این تفسیر وقتی کسی ادعا می‌کند می‌تواند به شما رژیمی بدهد که با آن ۲۰ تا ۳۰ کیلو در ماه وزن کم کنید، قطعاً با این رژیم به بدن شما آسیب می‌رساند.

بعضی‌ها ادعا می‌کنند با کم‌کردن کالری مصرفی تا حد ممکن می‌توانند به رؤیای خود یعنی لاغری سریع دست پیدا کنند به همین دلیل وعده‌های غذایی خود را خودسرانه حذف می‌کنند و گرسنگی می‌کشند. در این حالت بدن آب از دست می‌دهد و فرد خیال می‌کند دارد وزن کم می‌کند به همین دلیل خوشحال می‌شود و همان رژیم را ادامه می‌دهد. اتفاقی که اینجا می‌افتد این است که در مرحله بعد، عضلات تحلیل می‌رود و به اصطلاح سوخت‌وساز بدن کم می‌شود چون بدن شما این پیام را می‌گیرد که شما در حالت قحطی (فقر غذایی) به سر می‌برید و برای همین متابولیسم را پایین می‌آورد تا حیات حفظ شود.

در این حالت فرد دیگر وزن کم نمی‌کند و به اصطلاح استپ وزنی اتفاق می‌افتد. برای همین رژیم‌های کوتاه‌مدت همان اثر کوتاه‌مدت را دارند و تازه اگر همه‌اش این بود، باز هم خوب بود. مسأله این است که معمولاً این شکل رژیم‌ها باعث ترشح زیاد اسید معده می‌شود و بیماری‌های معده را به همراه دارد. پس بهتر است برای لاغرشدن برنامه‌ای طولانی‌مدت داشته و صبور باشید.»

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا