جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

آماده برای اعمال تحریم‌های گسترده

روسیه هرگونه قصد حمله را رد می‌کند، اما زمانی که وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد روسیه تمرینات نظامی در بلاروس را که قرار بود روز یکشنبه به پایان برسد، تمدید کرده، بر شدت نگرانی‌ها افزوده شده است.

 رئیس‌جمهور فرانسه از دیدار جو بایدن و ولادیمیر پوتین برای گفت‌وگو برای حل‌وفصل بحران اوکراین خبر داد.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفته جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، موافق کلی خود ار با برگزاری نشستی درباره اوکراین اعلام کرده‌اند تا احتمالا به راه حل مشترکی برای خروج از یکی از خطرناک‌ترین بحران‌های اروپایی در دهه‌های اخیر دست یابند.

11

با وجود بارقه امید به راه حل دیپلماتیک، بازارهای مالی سیر صعودی به خود گرفته‌اند، و این در حالی است که تصاویر ماهواره‌ای حاکی از استقرار بیش‌تر نیروهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین است و صدای تبادل آتش تا روز دوشنبه در شرق، جایی که نیروهای دولتی اوکراین در حال مبارزه با جدایی طلبان طرفدار روسیه هستند، به گوش می‌رسد. دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرده که او وعده برگزاری  اجلاسی درباره «امنیت و ثبات استراتژیک در اروپا» را از هر دو رئیس‌جمهور گرفته است.

دیدار در صورت عدم حمله به اوکراین

کاخ سفید هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که بایدن به طور کلی این دیدار را پذیرفته و تحقق آن را مشروط به عدم حمله به اوکراین کرده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: ما همیشه برای دیپلماسی آماده هستیم. در صورتی که روسیه به جای آن جنگ را انتخاب کند، ما همچنین آماده اعمال عواقب سریع و شدید هستیم». هنوز کرملین و دفتر رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی نسبت به این مسئله واکنش نشان نداده‌اند.

13

بسیاری از جزئیات درباره نشست پیشنهادی -که پس از تماس‌های تلفنی میان ماکرون، بایدن، پوتین، زلنسکی و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا برقرار شد- مشخص نیست. دفتر مکرون و کاخ سفید گفته‌اند که محتوای این اجلاس توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدارشان که برای 24 فوریه برنامه ریزی شده، بررسی خواهد شد. یکی از مقامات دولت بایدن طی ایمیلی به رویترز گفته نشست سران فعلا در حد حرف  است و زمان و قالب آن هنوز مشخص نشده است.

در حالی که قیمت نفت تا حدودی کاهش داشته، بازارهای سهام آسیا سیر نزولی داشته و معاملات آتی وال‌استریت به دلیل اخبار مربوط به برگزاری نشست احتمالی افزایش یافته، مایکل مک‌فول، سفیر سابق ایالات متحده در روسیه، گفت که در برگزاری این اتفاق تردید دارد.  او در پیامی که در توییتر منتشر کرد، گفت: «اما اگر بایدن و پوتین ملاقات کردند، باید از (زلنسکی) دعوت کنند که به آن‌ها بپیوندد».

تمدید مانور نظامی در بلاروس

خبر پیشنهاد مکرون پس از یک هفته تشدید تنش ناشی از تقویت حضور نظامیان روسیه در مرز اوکراین منتشر شد. نیروهای روسیه از اواخر سال گذشته میلادی در اطراف مرزهای همسایه خود تجمع کرده‌اند، مسئله‌ای که کشورهای غربی می گویند مقدمه‌ای برای تهاجم به خاک اوکراین است و هر آن ممکن است رخ دهد.

15

روسیه هرگونه قصد حمله را رد می‌کند، اما زمانی که وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد روسیه تمرینات نظامی در بلاروس را که قرار بود روز یکشنبه به پایان برسد، تمدید کرده، بر شدت نگرانی‌ها افزوده شده است.

شرکت تصاویر ماهواره‌ای مکسر تکنالوجیز مستقر از استقرار چندین واحد نظامی روسیه در جنگل‌ها، مزارع و مناطق صنعتی در فاصله کمتر از 15 کیلومتری از مرز با اوکراین خبر داده است. آنتونی بلینکن هم روز یک‌شنبه گفت تمدید مانور در بلاروس، هم مرز با اوکراین از شمال، او را بیشتر نگران کرد که روسیه در آستانه یک حمله قرار دارد.او به سی‌ان‌ان گفت: «تا زمانی که تانک‌ها واقعاً به حرکت و هواپیماها به پرواز در بیایند، ما از هر فرصت و هر دقیقه‌ای که داریم استفاده می‌کنیم تا ببینیم آیا دیپلماسی هم‌چنان می‌تواند پوتین را از پیشبرد این امر منصرف کند یا خیر».

گلوله باران پراکنده

گلوله باران های پراکنده در سراسر خط میان نیروهای دولتی اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق از روز پنجشنبه تشدید شده است. صدای درگیری روز دوشنبه دوباره شنیده شد، از جمله انفجاری در مرکز شهر دونتسک که تحت کنترل جدایی طلبان است و علت آن مشخص نشده است. خبرگزاری ریاروسیه گزارش داد که شورشیان گفتند که دو غیرنظامی در گلوله باران نیروهای دولتی کیف کشته شدند.

13

کیف، نیروهای طرفدار روسیه را متهم به گلوله باران هم‌وطنان خود در منطقه‌ جدایی‌طلب کرده است تا نیروهای دولتی اوکراین را مسئول این حملات بدانند.

آماده برای اعمال تحریم‌های گسترده

به گفته افراد مطلع، کشورهای غربی در حال آماده سازی تحریم هایی هستند که می‌گویند در صورت تهاجم علیه شرکت‌ها و افراد روسی به طور گسترده برقرار خواهد شد، از جمله اقداماتی برای منع موسسات مالی ایالات متحده از پردازش تراکنش‌های بانک‌های بزرگ روسیه.

14

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم به بی‌بی‌سی گفته که چنین اقداماتی می‌تواند شامل محدودیت‌هایی برای دسترسی کسب وکارهای روسی به دلار و پوند باشد. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، به شبکه تلویزیونی ای‌آردی آلمان گفت که دست روسیه «از بازارهای مالی بین‌المللی و از صادرات عمده اروپا قطع خواهد شد».

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین هم گفته: زمان آن فرا رسیده که غرب حداقل بخشی از تحریم‌هایی را که آماده کرده، اجرا کند، اما دولت بایدن از انجام آن امتناع کرده و گفته است که اگر خیلی زود از آنها استفاده شود، اثر بازدارندگی آنها از بین خواهد رفت».

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا