جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

اخبار مهم‌ترین تحولات “نهمین روز جنگ در اوکراین” 

در نهمین روز جنگ میان روسیه و اوکراین، میخائیل پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در توییتر اعلام کرد که در جریان دومین دور مذاکرات میان مسکو و کی‌یف دو طرف بر سر برقراری آتش‌بس موقت و محلی برای کمک‌رسانی‌های بشردوستانه و تخلیه شهروندان موافقت کردند.

به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد نهمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

اخبار مهم‌ترین تحولات “نهمین روز جنگ در اوکراین” را در این گزارش خبری دنبال کنید.

آلمان توقیف کشتی سرمایه دارن روس را تکذیب کرد

مقام های آلمان گزارش‌ها مبنی بر توقیف سه کشتی تفریحی متعلق به سرمایه داران روس در بندر هامبورگ در نتیجه تحریم‌های غرب بر سر اوکراین را تکذیب کردند.

“سوزان ماینکه”سخنگوی اداره اقتصاد و نوآوری هامبوگ به خبرگزاری فرانسه گفت که این گزارش‌ها صحت ندارد و تا آنجا که وی اطلاع دارد، هیچ کشتی تفریحی توقیف نشده است.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داد که مسئولان آلمانی کشتی تفریحی ۶۰۰ میلیون دلاری “آلیشر عثمانوف” میلیاردر روس را که در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته را در بندر هامبورگ مصادره کردند.

این کشتی لوکس که ۱۵۰ متر طول داشته، “دیلبر” نام دارد و از استخری ۲۵ متری برخوردار است.

انفجار پایتخت اوکراین را لرزاند

منابع خبری بامداد جمعه از وقوع سه انفجار در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر دادند.

بر اساس این گزارش، به دنبال وقوع این انفجارها صدای آژیر خطر در پایتخت اوکراین شنیده شده است.

جزئیات بیشتری از این انفجارها و خسارت های احتمالی آن گزارش نشده است.

پلوسی از ممنوعیت واردات نفت از روسیه حمایت کرد

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از طرح ممنوعیت واردات نفت و گاز از روسیه برای مجازات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به خاطر حمله به اوکراین حمایت کرد.

پلوسی پنجشنبه شب گفت که نمی‌خواهد قیمت بنزین بیش از این افزایش یابد، اما ممنوعیت واردات نفت روسیه را بدون شرط تأیید می‌کند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در جمع خبرنگاران تصریح کرد: من طرفدار این طرح هستم، ورود نفت از روسیه را ممنوع کنید.

موافقت چک با پیوستن شهروندان این کشور به نیروهای اوکراین

مقامات جمهوری چک اعلام کردند، شهروندانی که می‌خواهند از این کشور خارج شده و به نیروهای نظامی اوکراین بپیوندند، مجازات نخواهند شد.

پتر فیالا نخست وزیر جمهوری چک پس از دیدار با میلوش زمان رئیس جمهور این کشور به خبرنگاران گفت: ما از طریق عفو ریاست جمهوری مجازات نشدن متقاضیان را تضمین می‌کنیم.

بر اساس قوانین چک، شهروندان این کشور اجازه ندارند در ارتش خارجی خدمت کنند، در غیر این صورت با مجازات حداکثر پنج سال مواجه می‌شوند.

به گفته مقامات این کشور، دفتر ریاست جمهوری چک تاکنون ۳۰۰ تقاضای عفو دریافت کرده است و ۱۰۰ نفر دیگر درخواست پیوستن به نیروهای اوکراینی را به وزارت دفاع این کشور اعلام کرده‌اند.

وقوع آتش سوزی در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین

سخنگوی نیروگاه “زاپوریژیا” و شهردار شهر انرگودار اوکراین اعلام کرد این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه در نوع خود در اروپا می‌باشد در لحظات آغازین امروز (جمعه) پس از حمله نیروهای روسیه دچار آتش سوزی شده است.

آندری توز سخنگوی این نیروگاه هسته‌ای گفت: در نتیجه گلوله باران نیروگاه “زاپوریژیا” از سوی نیروهای روسیه، این نیروگاه دچار آتش سوزی شد.

وی افزود: یک واحد تولید برق این نیروگاه آسیب دیده و بخشی از آن آتش گرفته است.

تصاویر منتشر شده از دوربین مداربسته، انتشار دود و شعله‌های آتش در بخشی از این نیروگاه را نشان می‌دهند.

روسیه و اوکراین برای آتش‌بس‌های محلی و موقت توافق کردند

میخائیل پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در توییتر اعلام کرد که در جریان دومین دور مذاکرات میان روسیه و اوکراین دو طرف بر سر برقراری آتش‌بس موقت و محلی برای کمک‌رسانی‌های بشردوستانه و تخلیه شهروندان موافقت کردند.

مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت: دور دوم مذاکرات به پایان رسید. متأسفانه اوکراین هنوز به نتایج مورد نظر خود نرسیده است. تنها در مورد سازمان دهی کریدورهای بشردوستانه جهت خروج امن غیرنظامیان از اوکراین تصمیماتی گرفته شده است.

در همین حال، ولادیمیر مدینسکی مذاکره‌کننده ارشد روسیه نیز خبر توافق بر سر کریدورها و آتش‌بس احتمالی در اطراف آن‌ها را تایید کرد و گفت در گفت وگوها با اوکراین پیشرفت قابل توجه بدست آمده است.

سنگال اقدام سفارت اوکراین در جمع آوری نیرو برای جنگ را محکوم کرد

وزارت خارجه سنگال پیام سفارت اوکراین در این کشور را در رسانه فیس بوک که خواستار پیوستن داوطلبان سنگالی به مبارزه با روسیه شده بود را غیرقانونی خوانده و محکوم کرد.

وزارت خارجه سنگال پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که جذب داوطلبان، مزدوران و دیگر جنگجویان خارجی در سنگال غیرقانونی است و مجازات قانونی دارد.

وزارت خارجه سنگال همچنین برای توضیح در مورد این پیام، یوری پیوواروف سفیر اوکراین را احضار کرده است.

مخالفت کاخ سفید با طرح ممنوعیت واردات نفت از روسیه

کاخ سفید با طرح پیشنهادی سناتورهای آمریکایی مبنی بر ممنوعیت واردات نفت از روسیه مخالفت و اعلام کرد این کار قیمت بنزین برای شهروندان آمریکایی را افزایش خواهد داد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران گفت: هدف ما و رئیس جمهوری آمریکا به حداکثر رساندن تأثیر تحریم ها بر ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و در عین حال به حداقل رساندن تأثیر آنها بر ما و متحدان و شرکای ما بوده است.

این مقام دولت بایدن ادامه داد: منافع راهبردی ما در کاهش عرضه انرژی در جهان نیست و این امر باعث افزایش قیمت  بنزین در پمپ های بنزین برای مردم آمریکا در سراسر جهان می شود زیرا عرضه موجود انرژی کاهش می یابد.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد کاهش عرضه به معنی افزایش قیمت‌ها است و این امر در حال حاضر قطعاً مساله مهمی برای رئیس‌جمهوری آمریکا است.

صدراعظم آلمان خواهان آتش بس در اوکراین شد

اولاف شولتس صدراعضم آلمان پنجشنبه شب اعلام کرد، آتش بس در اوکراین و ادامه مذاکرات برای خروج نیروهای روسیه از این کشور لازم است.

صدراعضم آلمان گفت: این اقدامات برای کاهش تنش‌ها در اوکراین ضروری است.

وی افزود: هر چقدر این امر غیرواقعی به نظر برسد، ما نباید در تلاش برای انجام آن کوتاهی کنیم. آنچه در حال حاضر در جریان است، جنگ علیه مردم اوکراین است.

سناتورهای آمریکایی در پی تحریم نفت روسیه

یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی در پی وقوع جنگ در اوکراین طراحی را ارائه کرده اند که واردات نفت از روسیه را ممنوع می کند.

جو مانچین  سناتور دموکرات عضو این گروه که خواستار افزایش تولید نفت داخلی آمریکا است، می‌گوید: انرژی به یک سلاح تبدیل شده است. ما می‌توانیم با این سلاح مقابله کنیم.

بر اساس گزارش ها، این طرح که “ممنوعیت واردات نفت روسیه” نام گرفته از حمایت نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز برخوردار شده است.

کانادا هواپیمای حامل اتباع روسیه را توقیف کرد

عمر الغابره وزیر حمل و نقل کانادا گفت، اتاوا یک فروند هواپیمای چارتر حامل اتباع روسیه را در فرودگاه یلونایف در شمال غرب این کشور توقیف کرده است.

الغابره افزود: ما به پاسخگو کردن روسیه برای حمله به اوکراین ادامه خواهیم داد.

 

سوریه: ارسال تسلیحات مرگبار غرب به اوکراین باعث تشدید بحران می‌شود

نماینده دائمی سوریه در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو روز پنجشنبه در نشست شورای حقوق بشر که به بررسی وضعیت اوکراین اختصاص داشت، گفت که ارسال تسلیحات مرگبار غرب به این کشور باعث تشدید بحران می‌شود.

به گزارش شبکه الاخباریه سوریه، حسام الدین آلا گفت که ارسال تسلیحات و موشک‌های کشنده غرب به اوکراین و اعمال اقدامات قهرآمیز یکجانبه علیه روسیه با هدف تشدید بحران و اعمال فشار بر روسیه است.

وی افزود: نقش این شورا در ارتقا و حمایت از حقوق بشر باید مبتنی بر همکاری و گفت وگو و پایبندی به اصول و معیارهای جهانی و دارای مصداقیت و به دور از استانداردهای دوگانه و سیاست زدگی باشد.

 

پکن: نیمی از اتباع چین اوکراین را ترک کردند

وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: بیش از سه هزار شهروند چینی به سلامت از اوکراین به کشورهای همسایه منتقل شده‌اند.

وانگ ون بین در کنفرانس خبری پنجشنبه گفت: وزارت امورخارجه و سفارت چین در حال ارزیابی خطرات ایمنی و به کارگیری همه ابزارهای موجود به منظور کمک به شهروندان چینی برای تخلیه هستند، روندی که در حال حاضر به شیوه‌ای منظم در حال انجام است.

سفارت چین در اوکراین نیز با تایید خروج تقریبا نیمی از اتباع این کشور اعلام کرد که دولت اوکراین یک قطار ویژه برای خروج ۱۸۰ دانشجوی چینی از خارکف اختصاص داده است.

 

یک فرمانده ارشد روسیه در اوکراین کشته شد

به گفته یک مقام نظامی روسیه، آندری سوخووتسکی از فرماندهان ارشد نیروی هوایی روسیه در جریان درگیری با نیروهای اوکراینی کشته شده است.

ژنرال آندری سوخووتسکی که معاون فرمانده ارتش ۴۱ ارتش روسیه بود، در جریان درگیری با نیروهای اوکراینی کشته شد.

مرگ وی هنوز به طور رسمی توسط وزارت دفاع روسیه تایید نشده است، اما سرگئی چیپیلیوف یکی از همکاران وی در شبکه‌های اجتماعی از کشته شدن اوگفت و این خبر به طور گسترده در چندین رسانه روسیه و اوکراینی منعکس شده است.

 

گفت وگوی تلفنی رئیس جمهور اوکراین و ولیعهد سعودی

منابع خبری گزارش دادند، رئیس جمهور اوکراین در تماس تلفنی با ولیعهد عربستان سعودی درباره بحران در این کشور گفت وگو کردند.

محمد بن سلمان در گفت وگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی گفت که ریاض از هر اقدامی که باعث کاهش تنش در بحران اوکراین شود، حمایت می‌کند.

ولیعهد سعودی همچنین آمادگی کشورش را برای میانجیگری میان همه طرف‌ها ابراز و از تلاش‌های بین المللی برای حل سیاسی این بحران حمایت کرد.

وی همچنین گفت با توجه به شرایط به وجود آمده امکان تمدید سه ماهه روادید شهروندان اوکراینی را که به عربستان سفر کردند و طی این مدت اعتبار آن پایان یافته است، وجود دارد.

 

آمریکا: جهان خواستار پیروی روسیه از قوانین بین‌المللی بشردوستانه است

سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل اظهار داشت: جهان خواستار پیروی روسیه از قوانین بین المللی بشردوستانه است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی گفت: جنگ انتخابی ولادیمیر پوتین علیه اوکراین به یک نقطه عطف وحشتناک رسیده به گونه ای که بیش از یک میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند و تلفات غیرنظامی و مرگ و میر همچنان رو به افزایش است.

لیندا توماس گرینفیلد، به حمایت آمریکا از اوکراین و اقدامات واشنگتن از جمله اعزام کارشناسان برای تقویت واکنش بین المللی و بشردوستانه و حمایت از کشورهای اروپایی همسایه اوکراین شامل لهستان، مولداوی، رومانی، مجارستان و اسلواکی اشاره کرد.

وی در بیانیه خود گفت: جهان از روسیه می خواهد از قوانین بین المللی بشردوستانه پیروی کند. این قوانین هدف قرار دادن زیرساخت های غیرنظامی و مهم را ممنوع می کند.

 

اوکراینی در حملات هوایی در چرنیهف کشته شدند

مقام‌های اوکراینی اعلام کردند حداقل ۲۲ نفر در حملات هوایی در منطقه چرنیهف کشته شدند.

سازمان خدمات اورژانس اوکراین اعلام کرد در پی حملات هوایی روسیه در شمال منطقه چرنیهف، حداقل ۲۲ نفر کشته شدند.

این سازمان افزود که عملیات نجات ادامه دارد اما با این حال این سازمان اطلاعات دقیقی از محل این حمله ارائه نکرده است.

پیش از این، فرماندار این منطقه گفته بود که دستکم ۹ نفر در حمله هوایی به دو مدرسه و خانه مسکونی کشته شده‌اند.

رئیس شورای اروپا اصرار اوکراین برای منطقه پرواز ممنوع را اقدامی خطرناک‌خواند

رئیس شورای اروپا گفت که ناتو باید برای اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین تصمیم گیری کند اما این یک اقدام بیش از حد است و خطر واقعی تشدید تنش و خطر جنگ جهانی سوم را به دنبال دارد.

چارلز میشل تصریح کرد: اتحادیه اروپا با روسیه در جنگ نیست. واقعیت این است که روسیه جنگی بی‌رحمانه علیه اوکراین به راه انداخته است.

رئیس شورای اروپا افزود: اوکراین عضو ناتو نیست و به همین دلیل است که ما باید بسیار محتاط باشیم.

 

نگرانی شدید روسیه از هجوم هزاران مزدور خارجی به واحدهای این کشور در اوکراین

رسانه‌ها از آغاز ورود گسترده مزدوران خارجی به اوکراین خبر دادند و این مساله و امکان حملات گسترده مزدوران به واحدهای نظامی روسیه در مناطق مختلف کی‌یف نگرانی آنها را به شدت برانگیخته است.

رسانه‌های روسی از جمله شبکه‌های تلویزیونی سراسری این کشور و شبکه روسیه ۲۴ که اخبار جنگ را بطور آنلاین پخش می‌کنند روز پنجشنبه اعلام کردند که نخستین گروه‌های مزدوران اوکراینی وارد اوکراین شده اند.

در این رابطه شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ از امکان ورود ۲۰۰ مزدور کرواسی به اوکراین خبر داد که برای جنگیدن با نیروهای روسیه به این کشور می آیند.

وزارت دفاع روسیه در این رابطه و برای اعلام مراتب اعتراض مسکو، وابسته نظامی کرواسی در مسکو را احضار و به اعزام مزدوران این کشور به اوکراین اعتراض کرد.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا