جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

مردم عادی ایران از اوکراین حمایت می‌کنند

سرگئی بوردیلیاک، سفیر اوکراین در تهران گفت: «من دو نامه شخصی به رئیس جمهوری ایران آقای دکتر رئیسی و وزیر امور خارجه نوشته‌ام، اما هیچ جوابی از ایشان دریافت نکرده‌ام. بعد از وقوع جنگ در اوکراین که ۴۰ روز پیش شروع شده همه‌ی کشور‌های آسیای میانه و خاور میانه کمک‌های بشردوستانه زیادی فرستاده‌اند، اما از جمهوری اسلامی ایران حتی یک ریال نگرفتیم.»

روزنامه آسیا: سفیر اوکراین در تهران گفت: «من دو نامه شخصی به رئیس جمهوری ایران آقای دکتر رئیسی و وزیر امور خارجه نوشته‌ام، اما هیچ جوابی از ایشان دریافت نکرده‌ام. بعد از وقوع جنگ در اوکراین که ۴۰ روز پیش شروع شده همه‌ی کشور‌های آسیای میانه و خاور میانه کمک‌های بشردوستانه زیادی فرستاده‌اند، اما از جمهوری اسلامی ایران حتی یک ریال نگرفتیم.»

سرگئی بوردیلیاک، سفیر اوکراین در تهران ضمن بیان این مطلب افزود: «تا آنجایی که من می‌دانم شما تا اول فروردین ممنوعیت صادراتی نفت و سوخت و مواد پتروشیمی داشتید. یعنی از فروردین شما می‌توانید این اقلام را صادر کنید. فرصت تجاری دیگری نیز برای ما و شما هست. ما برای تجهیزات کشاورزی‌مان به سوخت نیاز داریم و می‌توانیم با محصولات دیگر تهاتر کنیم. نباید این فرصت را از دست بدهیم.»

در ادامه مهمترین محور‌های گفتگوی سفیر اوکراین در تهران را مشاهده می کنید:

– همه تحلیل‌گران نظامی مطمئن هستند که روسیه در شمال اوکراین، شکست سنگینی خورده است. موج اول حمله روسیه به اوکراین تلفات جانی بسیاری برای آن‌ها به همراه داشت. بیش از ۱۸ هزار و پانصد نفر از نظامیان روسیه کشته شدند و بیش از ۶۰۰ تانک روسی منهدم شدند. ۶۵۰ تانکی که ما منهدم کردیم از تعداد تانک‌های ارتش آلمان و فرانسه بیشتر است.

– پوتین و روس‌ها سه اشتباه بزرگ کردند؛ نخست آنکه که توانایی ارتش اوکراین را کم ارزیابی کردند. دومین اشتباه آن ها، دست کم گرفتن اتحاد مردم اوکراین از همه مناطق و جناح‌های مختلف بود. مردم اوکراین انتقاداتی به سیاستمداران و ریاست جمهوری داشتند، اما در زمان جنگ، ما به ریاست جمهوری اعتماد کردیم و اکنون می‌بینیم که رئیس جمهور سرجایش ماند و تصمیمات درست و به موقعی گرفت و سومین اشتباه روس‌ها دست کم گرفتن اتحاد کشور‌های غربی بود. آن‌ها فکر نمی‌کردند غرب و اروپا چنین تحریم‌های سنگینی علیه روسیه اعمال کند که روس‌ها را اینگونه به سختی بیاندازد.
تسویه حساب آنی فقط در آبان‌تتر

تسویه حساب آنی فقط در آبان‌تتر

اخیرا آلمان اعلام کرد که تا آخر سال جاری، آماده است به‌صورت کامل این کار را انجام دهد و واردات نفت و گاز از روسیه را قطع خواهد کند؛ و این موضوع در مورد ذغال سنگ نیز صادق است. این شرایط صد در صد به نفع جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند آمریکا و غرب را به امضای موافقت‌نامه برجام با ایران را نزدیک‌تر کند.

– بیایید فکر کنیم که نفع روسیه برای ایران چیست؟ جمهوری اسلامی ایران اکنون در کنار روسیه ایستاده است، اما اگر مثلاً فرض کنیم سال آینده مشکلاتی در روابط با روسیه به‌وجود بیاید و اگر مواضع دولت ایران در مورد عدم حمایت از اوکراین ادامه پیدا کند و سال بعد بخواهید موادغذایی‌تان را از اوکراین تأمین کنید، اوکراین خواهد پرسید شما تاکنون کجا بودید؟ یک سال پیش که ما به کمک‌های بشردوستانه شما احتیاج داشتیم، شما کجا بودید؟

-مدتی پیش من در جزیره‌ی قشم بودم و آنجا تانکر‌های نفت را دیدم که منتظر مشتری‌اند فکر کردم چه می‌شد که چند تا از این تانکر‌ها را از طریق لهستان و رومانی برای کمک به اوکراین می‌فرستادید. در این صورت مایه غرورتان می‌شد که به یک کشور جنگ‌زده کمک کرده‌اید؟

روسیه و کشور‌های اروپایی قرارداد‌هایی برای ترانزیت گاز صادراتی که از اوکراین می‌گذرد، به امضاء رساندند و ما حق نداریم این لوله‌ها را قطع کنیم. اگر ما این لوله‌ها را قطع می‌کردیم مثل این بود که در خاور میانه تنگه هرمز و تنگه عمان را می‌بستیم.

-درباره روابط میان جمهوری اسلامی ایران و اوکراین نخست اینکه حدودا ۹۰ تا ۹۵ درصد تبادلات تجاری بین کشور‌های ما صادرات غلات و موادغذایی از اوکراین به ایران است.

– از زمانی که به ایران آمدم سخت تلاش کردم که همکاری‌ها بین ایران و اوکراین در زمینه هواپیماسازی فعال شود. شما می‌دانید که کشور اوکراین تنها کشوری است که با ایرانی‌ها در زمینه هواپیماسازی مشارکت و همکاری کرده است. در نزدیکی شهر اصفهان یک کارخانه تأسیس شد و در آن نوزده فروند هواپیما به کمک اوکراین ساخته شد. این تنها و بزرگ‌ترین کارخانه هواپیماسازی است که با کمک اوکراین در ایران ایجاد شده و غیر از اوکراین هیچ کشوری در این زمینه به ایران کمک نکرده است و بعید می‌دانم در زمینه هواپیماسازی به شما کمک کنند.

– در سال ۲۰۱۱ فاجعه‌ای رخ داد و هواپیمای ساخت اوکراین در ایران سقوط کرد و این حادثه منجر به توقف همکاری ما شد. بعد از دو سال فعالیت من به‌عنوان سفیر اوکراین در ایران، ما توانستیم مجدداً با ایران به توافق برسیم که محدودیت‌های به‌وجود آمده در استفاده از هواپیما‌های آنتونوف از بین برود.

– جهت اطلاع شما باید بگویم که چرا هواپیمای محصول مشترک ایران و اوکراین سقوط کرد. تجهیزات سوخت‌رسانی این هواپیما، ساخت کشور روسیه بود و بروز مشکلی در همین سامانه سوخت‌رسانی، منجر به سقوط هواپیما شد. اما چرا این مشکل در سیستم سوخت‌رسانی پیش آمده؟ چون روس‌ها می‌خواستند بجای آنتونوف اوکراین شرکت سوخای جایگزین شرکت هواپیماسازی آنتونوف بشود. آن‌ها عمداً این مشکل را ایجاد کردند.

– اوکراین حمایت مردم اکثر کشور‌ها از جمله ایرانیان را داراست. به نظر می‌رسد افکار عمومی همواره حامی اوکراین است. در ایران از مردم عادی این حمایت از اوکراین را می‌بینیم. مثلاً وقتی در خیابان با ماشین ما که پرچم اوکراین بر آن نصب شده است مواجه می‌شوند فریاد می‌زنند و با دست خود اشاره می‌کنند که «اوکراین پیروز می‌شه!» و بوق می‌زنند و حمایت خود را ابراز می‌کنند، اما تا بحال ما هیچ حمایتی از طرف دولت جمهوری اسلامی نگرفتیم و واکنش شان را ندیدیم.

– من دو نامه شخصی به رئیس جمهوری ایران آقای دکتر رئیسی و وزیر امور خارجه نوشته‌ام، اما هیچ جوابی از ایشان دریافت نکرده‌ام. بعد از وقوع جنگ در اوکراین که ۴۰ روز پیش شروع شده همه‌ی کشور‌های آسیای میانه و خاور میانه کمک‌های بشردوستانه زیادی فرستاده‌اند، اما از جمهوری اسلامی ایران حتی یک ریال نگرفتیم.

-در این فرصت می‌خواهم خطاب به دولت جمهوری اسلامی ایران بگویم که ما با شما دوست هستیم و کشور‌های ما با هم دوستند، ما نیاز به کمک داریم و آنچه ما درباره آن صحبت می‌کنیم کمک‌های بشردوستانه مثل ارسال دارو و محصولات پزشکی است که این کمک‌ها به منظور حمایت و افزایش توان نظامی اوکراین نیست. اوکراین در زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی در ایران مانند وقوع زلزله همیشه کمک‌های انسان‌دوستانه خود را به این کشور ارسال کرده است.

– وزیر اوکراین گفتند که این کشور برای چند سال محصولات کشاورزی، غلات، روغن، ذرت و دیگر مواد خوراکی ذخیره دارد و حتی می‌تواند صادرات داشته باشد، اما باید درنظر داشته باشیم که حدود هشتاد هزار کیلومتر مربع در اوکراین مین‌گذاری شده است؛ و از سوی دیگر مخازن نفتی، سوخت، غلات و محصولات غذایی هدف موشک‌های روسیه قرار گرفته‌اند. پس فعلا معلوم نیست که ما بتوانیم چه میزان از زمین‌های کشاورزی را زیر کشت ببریم.

– اوکراین ۸۰ درصد مواد غذایی، شامل غلات و گندم کشور لبنان، ۹۰ درصد گندم سوریه که به واسطه‌ی ترکیه به این کشور وارد می‌شود را تأمین می‌کند. همچنین ۲۷ درصد موادغذایی کشور یمن از اوکراین وارد می‌شد. این‌ها اماری است که دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش ارائه کرده است. با توجه به این آمار ما، شرایط کنونی اوکراین خاورمیانه و آفریقا با خطر کمبود موادغذایی روبه رو خواهد شد.

– نصف روغن مصرفی مردم ایران از اوکراین تأمین می‌شود، یعنی از هر دو لیتری که روغن می‌خرید یک لیتر آن را اوکراین تأمین می‌کند. ما همواره این‌ها را به دولت شما اعلام می‌کنیم. حتی ممکن است با ادامه این شرایط، ایران هم با کمبود موادغذایی مواجه شود و در این صورت افزایش قیمت مواد خوراکی در منطقه و در ایران قابل پیش‌بینی است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا