جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

ادعای تازه وزیر خارجه انگلیس علیه ایران / استقرار شناورهای آمریکایی در آب های خلیج فارس

جیمزکلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در کنفرانس امنیتی بین المللی در منامه پایتخت بحرین مدعی شد همکاری‌های معمول نظامی بین ایران و روسیه تهدیدی برای امنیت خاورمینه است.

«نقشه تازه روس ها برای پیروزی در نبرد اوکراین»، «سفر غیر منتظره نخست وزیر بریتانیا به کی یف»،«حمله داعش به منطقه کرکوک عراق»، « ادعای تازه شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران»، « دیدار هریس با شی»، « درخواست اپک برای پایان جنگ در اوکراین»، «تشدید درگیری ها در دونتسک»، «واکنش تند ایران به قطعنامه غیر ایرانی شورای حکام»، «ادعای تازه بریتانیا علیه ایران» و « استقرار شناور های آمریکایی در خلیج فارس» سر خط رسانه‌های دنیا را  در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

نقشه تازه روس ها برای پیروزی در نبرد اوکراین

یکی از مقام های ارشد پنتاگون روز شنبه گفت که افزایش حمله های موشکی روسیه به اوکراین تا حدودی در راستای پایان دادن به تجهیزات دفاع هوایی کی یف و در نهایت دستیابی به تسلط بر اسمان های این کشور طراحی شده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، روسیه هفته گذشته سراسر شهرهای اوکراین را هدف حمله های موشکی اش قرار داده، یکی از شدیدترین موج حملات موشکی که از زمان اغاز نبرد در اوکراین بعد از گذشت ۹ ماه ثبت شده است. مقام های اوکراین می گویند که این حملات تقریبا نیمی از سیستم انرژی اوکراین را فلج کرده، از همین رو با فرا رسیدن سرما، وقوع فاجعه انسانی بالقوه دور از ذهن نیست. مشاور ارشد سیاسی پنتاگون در همین راستا هشدار داد که مسکو امیدوار است که دفاع هوایی اوکراین که تاکنون مانع از تسلط ارتش روسیه بر آسمان این کشور شده، از میان برود. او در ادامه گفت که روس ها تلاش دارند تا سیستم های پدافند هوایی اوکراین را فرسوده و آسیب پذیر کنند. ما به خوبی می دانیم که تئوری روس ها برای پیروزی چیست و در مقابل به اوکراین تعهد داده ایم تا از این کشور برای حراست از پدافند هوایی اش یاری رسانیم.زمانی که حمله به اوکراین آغاز شد، بسیاری از تحلیلگران باور داشتند که روسیه قادر است در بازه زمان کوتاهی حریم هوایی این کشور را در اختیار گرفته و پدافند هوایی اش رادر هم بشکند؛ سناریویی که محقق نشد.

سفرغیرمنتظره نخست وزیر بریتانیا به کی یف؛ بریتانیا از ارائه بسته حمایتی  ۵۰ میلیون پوندی به اوکراین خبر داد

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا برای اولین بار وارد کی یف، پایتخت اوکراین شد و در باب حمایت قاطع از اوکراین که اسلافش نیز بر آن تاکید داشتند و ارائه بسته دفاع هوایی جدید به این کشور جهت سرنگونی پهپادهای روس تعهد داد. به نوشته رویترز، سوناک با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که بریتانیا بسته تازه ای به ارزش ۵۰ میلیون پوند ارائه خواهد کرد که شامل سلاح های ضدهوایی و فن آوری هایی چون رادار برای مقاومت در برابر حملات هواپیماهای بدون سرنشین است. بریتانیا همچنین نظامیان بیشتری از اوکراین را آموزش خواهد داد. سوناک با اشاره به عقب نشینی روس ها از مواضع به دست آمده در اوکراین تاکید کرد که غیر نظامیان این کشور به شکلی وحشیانه هدف قرار می گیرند. همزمان زلنسکی ویدئویی را از دیدارشان در کی یف منتشر و از حمایت های لندن استقبال کرد.رئیس جمهوری اوکراین با انتشار پیامی در توئیترش نوشت که با دوستانی مانند شما که در کنارمان هستید، ما پیروز میدان خواهیم بود. هر دو کشور به خوبی می دانند که ایستادگی برای ازادی چه معنایی دارد.

توییتر حساب کاربری «ترامپ» را بازگرداند

توییتر بعد از نظرسنجی برگزارشده از سوی ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را مجدداً فعال کرد.  کارشناسان معتقدند ایلان ماسک این تصمیم را برای عبور از بحران‌هایی که توییتر را در بر گرفته‌اند اتخاذ کرده است. حساب کاربری ترامپ در توییتر ژانویه ۲۰۲۱ از بیم احتمال تحریک به آشوب توسط او بسته شده بود.

حمله داعش به کرکوک عراق

منابع امنیتی و یکی از مقام های دولتی محلی گفتند که شبه نظامیان وابسته به گروه تروریستی داعش به مواضع ارتش عراق در استان کرکوک واقع در شمال غرب این کشور حمله کردند و چهار سرباز را کشتند. به نوشته خبرگزاری آسوشیدتدپرس، منابع امنیتی گفته اند که شبه نظامیان وابسته به داعش بعد از این حمله سلاح و تجهیزات نظامی سربازان را ربوده و میدان را ترک کردند. این منابع به شرط ناشناس بودن در این باره اظهار نظر کردند چرا که حساسیت این خبر بالا است. این نخستین حمله داعش بعد از یک سال قلمداد می شود. پیشتر در ژانویه، اعضای این گروه تروریستی به یک پادگانی در منطقه کوهستانی العظیم حمله کرده و یک نگهابان و ۱۱ سربازی که خواب بودند را با گلوله کشتند. فرماندار کرکوک به خبرگزاری آسوشیدتدپرس گفت که این حمله نتیجه سهل انگاری و بی توجهی نیروهای امنیتی است. به گفته او، حراست از امنیت این منطقه که هدف قرار گرفته میان ارتش عراق و پیشمرگه های کرد تقسیم شده است، از همین رو باید گفت که به واسطه عدم هماهنگی میان این دو گروه، داعش از فرصت برای مانور قدرت سوء استفاده کرد.

ادعای شورای همکاری خلیج فارس؛ غرب دیر متوجه تهدیدهای ایران شد

فارس نوشت: نایف الحجرف دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس مدعی شد که تهران منطقه را تهدید می‌کند.شبکه خبری العربیه سعودی به نقل از الحجرف گزارش داد که کشورهای غربی بسیار دیر، هشدارهای ما نسبت به تهدیدهای ایران برای منطقه و جهان را درک کردند.او در ادامه مدعی شد که حمایت ایران از سایر کشورها با پهپاد، باعث شد که غرب بسیار دیر متوجه چیزی شود که نسبت به آن هشدار می‌دادیم.دبیر شورای همکاری گفت: هر گونه توافق با ایران باید ناظر بر رفتار بی‌ثبات کننده این کشور در منطقه باشد.الحجرف همچنین مدعی شد که توافق هسته‌ای با ایران که سال ۲۰۱۵ به امضا رسید، جنبه‌های امنیت در منطقه را در نظر نمی‌گیرد.شورای همکاری پیش از این هم مدعی شده بود که رفتارهای تهران،ثبات منطقه را بر هم می‌زند.او همچنین مدعی شد که باید مذاکرات هسته‌ای وین، شامل رفتار ایران نیز باشد و منحصر به اجرای مجدد توافق هسته‌ای محدود نشود.این مسئول شورای همکاری با این ادعا که شورای مذکور خواستار احترام به حاکمیت ملی و عدم مداخله در مسائل داخلی سایر کشورهاست، ادعا کرد که ایران به این مسئله پایبند نیست.

دیدار هریس با «شی»؛ گامی دیگر برای کاهش تنش میان واشنگتن و پکن

کامالا  هریس، معاون جو بایدن گامی دیگر را برای باز نگاه داشتن خطوط ارتباطی میان دو اقتصاد بزرگ را برداشت و از همین رو با شی جین پینگ به شکلی خلاصه گفت و گو کرد. به نوشته آسوشیدتدپرس، هریس و شی زمانی که عازم نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه با بانکوک بودند، در حاشیه این نشست رایزنی کردند.هریس در این باره با انتشار پیامی در توئیترش نوشت من در نشست با شی پیام بایدن را یادآوری کرد، او ۱۴ نوامبر به «شی» گفته بود که آمریکا و چین باید خطوط ارتباطی شان را برای مدیریت مسئولانه رقابت های میان دو کشور بازنگاه دارند. همزمان چین نیز با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به دیدار اخیر رهبران چین  آمریکا و سازنده خواندن نشست میان دو رهبر ابراز امیدواری کرد که معاون رئیس جمهوری آمریکا نقش فعال تری در باب همکاری دو کشور با هدف ارتقای روابط پکن و واشنگتن برای بازگشت به مسیر سالم و با ثبات ایفا کند. روابط آمریکا و چین به واسطه مسائلی چون تجارت، فن آوری، ادعاهای چین در مورد تنگه تایوان، همه گیری کووید ۱۹ و فعل چین در هنگ کنگ و مسائل حقوق بشری تیره شده است.

درخواست آپک برای پایان دادن جنگ در اوکراین

سران کشورهای شرکت کننده حاضردر اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوسیه موسوم به اپک که در تایلند برگزار شد با انتشار بیانیه‌ای در مورد پیامدهای منفی جنگ در اوکراین هشدار داده و خواستار پایان دادن به آن شدند.سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس اپک در این بیانیه جنگ در اوکراین را محکوم و تاکید کرده و اعلام داشتند که مسائل مربوط به جنگ و امنیت می‌تواند عواقب جدی برای اقتصاد جهانی به همراه داشته باشد.در این بیانیه ضمن اشاره به عواقب جنگ از جمله تورم عمیق، ناامنی غذایی و مشکلات زنجیره تأمین از روسیه خواسته شده است تا نظامیانش را مرزهای بین المللی به رسمیت خارج کند.این خواسته در حالی مطرح شد که کشورها عضو مجمع همکاری های اقتصادی آسیا و پاسفیک درباره تحریم روسیه به واسطه حمله به اوکراین اختلاف نظر دارند. از همین رو پیشنهاد تحریم روسیه به واسطه اختلاف نظر ۲۱ کشور عضو به نتیجه ای نرسید. چندی پیش نیز مسئله حمله روسیه به اوکراین و محکومیت آن محور رایزنی ها گروه بیست بود.

زلنسکی از تشدید درگیری ها در دونتسک خبر داد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با انتشار پیام ویدئویی از ادامه نبرد سنگین میان نیروهای روس و اوکراین در منطقه دونتسک خبر داد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، دونتسک واقع رد شرق اوکراین امروز به خط مقدم نبرد اوکراینی ها علیه روس ها تبدیل شده است. زلنسکی در پیام ویدئویی اش گفت که در جبهه های جنگ در دونتسک نه آرامش برقرار است و نه فرصتی برای استراحت وجود دارد. به گفته او، در شبانه روز گذشته بیش از صد حمله از جانب روس ها دفع شده است و نیروهای اوکراینی با حمایت یگان های مرزبانی خارکف و سونی پشتیبانی می شوند.

عبداللهیان؛ قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام بی پاسخ نمی ماند

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای عمانی اش که به این سفر داشت ضمن تقدیر از روابط دو طرف با تاکید بر اینکه اقدام اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام اقدامی غیرسازنده بود، گفت: ایران ضمن پایبندی به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود در این زمینه اقدام متقابل و موثر انجام خواهد داد.عبداللهیان خاطر نشان کرد، در حالی که دو هفته پیش هیاتی متشکل از وزارت خارجه ایران و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کرده بودند و در خصوص همکاری‌های نیرومندانه‌تر آژانس و ایران توافق کرده بودند و دیدار سازنده‌ای نیز با گروسی داشتند اما در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی ایران و اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست و رویه به شدت ریاکارانه آمریکا، به یکباره قطعنامه‌ای علیه ایران روی میز گذاشته شد و آمریکا و سه کشور اروپایی از آژانس سوءاستفاده سیاسی کردند.

ادعای تازه وزیر خارجه انگلیس علیه ایران

تسنیم نوشت: جیمزکلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در کنفرانس امنیتی بین المللی در منامه پایتخت بحرین مدعی شد همکاری‌های معمول نظامی بین ایران و روسیه تهدیدی برای امنیت خاورمینه است.وزیر خارجه انگلیس با تکرار ادعاهای چندین باره غرب درباره استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران، افزود که استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران برای هدف قرار دادن غیرنظامیان اوکراینی است.کلورلی همچنین ادعا کرد که لندن مصمم به همکاری با دوستان خود در راستای تقابل با ایران، ممنوعیت ارسال سلاح و جلوگیری از دستیابی ایران به آنچه وی سلاح هسته‌ای خوانده، است.

استقرار شناورهای آمریکایی در آب های خلیج فارس

تسنیم نوست: مایکل کوریلا فرمانده سنتکام ادر کنفرانس امنیتی منامه بیان کرد که بیش از ۱۰۰ شناور سطحی و زیرسطحی برای مقابله با آنچه او رفع تهدیدات دریایی خوانده، در خلیج فارس مستقر می‌شوند.این اقدام واشنگتن در حالی است که اخیرا یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان هدف قرار گرفته و آمریکا و اسرائیل با کارزار خبری خود به دنبال القای این هستند که ایران این حمله را انجام داده است.نیروی ویژه ۵۹ در سپتامبر سال گذشته میلادی در بحرین مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا آغاز به کار کرد تا از سیستم‌های بدون سرنشین و هوش مصنوعی در عملیات‌های خاورمیانه استفاده کنند.سایت نورنیوز درباره حمله اخیر در دریای عمان در توئیتی نوشت: شرارت‌های سابقه دار رژیم صهیونیستی در ایام جام جهانی این بار زودتر آغاز شد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا